Memang Lumayan

dagang Pak Malau dagang bertempat, dagang me musafir lalu ..

Archive for the ‘travel’ Category

monkey on my back

with 45 comments

me and aQi (11)
congratulations! you are now looking at the southern most tip of mainland asia – tanjung piai

Jalan-jalan me mencari pulau belum habis ya kawan-kawan. Setelah tiap-tiap hari hujung minggu yg lepas me terjah ke pulau banding (gerik), pulau sebang (tampin) dan pulau nanas (pasir gudang). Minggu lepas juga, me ingat nak terjah ke pulau merambong. Tapi me tak larat lah pula. Ramai sungguh yg tikam-tikam bakang me one uoolsss. Kampung terbakar nampak asap, hati terbakar siapa yg tahu kan.

Jadi, minggu lepas me singgah ke tanjong piai saja. Sudah lama juga me tidak ke sana. Penghujung selatan tanah besar benua asia itu.


walking around

Alahai.

Advertisements

Written by en_me

Tue 26 May 09 at 12:06 am

Posted in travel

berpetualang ke perigi acheh: part une

with 68 comments

kampung perigi acheh’s river (17/5/2009) [+ google maps ]

Usai dari makan ketam masak pedas di tanjung langsat kelmarin, me singgah ke kampung perigi acheh. Sebenarnya dikelilingi kawasan industri tanjung langsat, yg sedang dibangunkan dan diratakan dgn pesat. Lori-lori hantu dimana-mana. Sungguh pesat sehinggakan amat sukar untuk melihat pohon-pohon hijau di situ.

Dulu, aTi (17) pernah tiba di kampung perigi acheh ini bersama-sama rakan sekolahnya dan sekolah antarabangsa jepun yg berdekatan. Ada aktiviti lawatan sekolah ke situ.

Perkataan petualang terdapat dalam kamus dewan edisi keempat (mukasurat 1718). Daripada perkataan ‘tualang‘, antaranya bermaksud,

.. orang yg suka melakukan perkara2 yg sukar atau berbahaya utk pengalaman.

Jadi, dgn bantuan aTi, me berpetualang ke kampung perigi acheh itu. Mana tahu ada kesan sejarah yg me boleh lawati.

Entri ini diinspirasikan dari blog ‘berpetualang ke aceh‘.

always use the middle road, although they look the same

Memang kaya dengan sejarah, dan diriwayatkan kampung ini menjadi pusat serangan orang-orang acheh sebelum mereka menyerang kota johor lama beberapa hatus tahun dahulu. [+ johorbuzz ]

Dari pusat industri tanjung langsat yg sedang giat diratakan, untuk masuk ke kampung itu, terpaksa melalui jalan bertar yg agak sempit. Di kelilingi pokok paya bakau yg menghijau juga dan kelihatan banyak monyet-monyet di tepi jalanan.

Bila tiba di pintu masuk kampung, sebenarnya me pun tidak tahu hendak kemana. Sebab tiada papan tanda tentang tempat-tempat bersejarah atau berkepentingan. Tapi nasib baik juga me bawa aTi (17) yg pernah ke sini.

aTi bilang beliau pernah ke jeti tinggalan lama yg sudah terbengkalai. Me terjah saja menyusuri jalan lurus yg hanya boleh dilalui sebuah kenderaan empat roda.

the old jetty

Untuk ke jeti lama itu memang mencabar juga. Dari sekolah rendah kampung perigi acheh, ada jalan tar masuk belukar. aTi (17) tidak setuju me pandu cikcity ke sana sebab beliau dulu beramai-ramai jalan kaki saja. Tapi me terjah juga sebab walaupun sempit, jalan tar yg elok gitu. Lagipun me fikir, mana ada kereta keluar masuk di tengah-tengah hutan itu.

Tiba di hujung sana, ada bekas kawasan perkhemahan. Kem perigi acheh untuk aktiviti motivasi dan bimbingan. Sesuai untuk pelajar-pelajar sekolah. Siap dengan tempat riadah dan bilik air.

Untuk ke tempat jeti lama, kami kena redah jalan denai bertanah merah. Kena limpas pos tentera darat. Tidaklah jauh mana, dan di tepi pantai, ada menara tinjau dan beberapa orang askar sedang menjalankan tugas. Tapi kehadiran kami seperti melukut di tepi gantang. Tidak menggugat keamanan negara agaknya.

i surrender
pulau nanas, pasir gudang [+ location in google maps ]

Sebenarnya juga, me teruja hendak melihat sendiri. Pulau nanas, satu-satunya pulau ciput yg tinggal di sebelah sini. Setelah semuanya menjadi hakmilik kerajaan republik yg liliput itu.

Kalau dari google map, me perasan ditengah-tengah pulau nanas ternampak seperti tasik yg luas didalam pulau. Tapi sebenarnya hanya bekas lombong batu gitu. Mungkin isi perut nya sudah di pindah ke seberang sana. Dan tidak terdapat sepokok nanas pun diatas pulau itu tentunya.

Me pelik juga, kenapa menara tinjau askar hanya diletakkan di tepi pantai di kampung sini. Kenapa tidak diletakkan saja di pulau nanas.  Tidakkah kita khuatir nanti ada orang lain ingat kita tidak mahu menjaganya.

Seperti yg kita sedia maklum, nelayan kita dilarang menghampiri perairan negara jiran itu. Jika tidak, berlumba-lumbalah bot-bot polis peronda menghalau mereka. Sedihkan. Begitu juga, ramai yg tidak tahu bahawa seluruh pulau ubin itu telah berpagar dawai besi sepenuhnya. Kelihatan amat jelas kalau kita singgah makan ikan siakap goreng di restoran rahmat kampung pasir putih itu.

pulau nanas – the only small island in the center

Untuk kawan-kawan yg malas jenguk-jenguk google map. Me tunjukkan lokasi kedudukan pulau nanas itu. Dan kampung perigi acheh yg me sudah berpetualang minggu lepas. Harap-harap kalau dipanjangkan umur, me bisa sampai ke sini lagi. Itupun kalau tidak dijadikan kawasan larangan tentera dimasa hadapan.

Sebenarnya, mula-mula me hendak tulis tajuk entri-entri hari ini sebagai ‘pulau nanas: part une, deux, trois, quatre, dan cinq’ gitu. Seperti tajuk entri ‘pulau banding‘ dan ‘pulau sebang‘ kelmarin. Yg masing-masing dapat enam poh enam komen. Tapi me berpendapat, tajuk ‘berpetualang ke perigi acheh’ lagi mancongkam. Gasaklah kan.

Terimakasih diatas sokongan dan prihatin kawan-kawan semua. Tanpa kawan-kawan yg best-best gitu, siapalah me yg ini kan.

Alahai.

Written by en_me

Wed 20 May 09 at 12:01 am

Posted in travel

pulau sebang: parte une

(insert no 66)

it is part of good old song lyrics [+ zoom out ]
nombor anam poh anam, jalan seremban, tampin, negeri sembilan [+
lirik lagu – J Sham, Suratku Untukmu ]

Hari ahad yg baru lepas, me sudah terjah ke tugu peringatan sungai gemencheh di kampung sungai kelamah yg me cerita semalam.

Kalau ikut peta, me boleh ikut jalan lama ke bandar segamat ke gemas dan ke bandar tampin.

Atau kalau ikut lebuhraya, me boleh keluar di simpang ampat ke bandar tampin, ke gemencheh dan terus ke bandar gemas.

Tanpa sesiapa yg peduli, me ikut jalan yg kedua. Gasaklah kan.

Sebelum ke tugu peringatan di gemencheh itu, me cadang hendak melawat ‘megalithic stones‘ yg tertera dalam peta yg me bawa. Tapi tidak me ketemui juga.  Sudah me selak-selak semua buku peta yg me ada. Mungkin me cari di lain kali saja.

Tapi me tidak sangka juga – buah cempedak dah jadi nangka. Sebuah pulau disini yg me jumpa. Pulau sebang diberi nama. Tiada lautan atau tasik juga. Nanti me cerita macam biasa.

(insert pekan tampin)

the negeri sembilan side of the tampin town is governed by the tampin district council, while the malacca side of the town is governed by the alor gajah district council. [+ wikipedia ]

(insert ikan asam pedas)

Me tiba di bandar tampin waktu tengahari panas terik. Me menjamu selera nasi campur ikan asam pedas di aked majlis daerah tampin. [+ flickr ] Berdekatan restoran kfc.

Dari bandar tampin me terus ke gemencheh untuk tuju ke tugu peringatan itu.

Manakala jalan pulang, dari tugu peringatan sungai gemencheh itu, me ikut pekan air kuning, ke nyalas, ke tangkak dan menyusur masuk ke lebuhraya plus.

(insert keretapi kuala sebang)

how to make clone picture
pulau sebang, melaka

Masa tiba di bandar tampin, me singgah ke stesen keretapi tanah melayu pulau sebang.  Sebenarnya pulau sebang bukanlah sebuah pulau seperti pulau banding di tengah-tengah tasik temenggor, perak. Tapi ia adalah sebahagian bandar tampin sebelah negeri melaka. [+ pulau sebang ]

Walaupun stesen keretapi itu terletak di pulau sebang, melaka, tetapi namanya masih kekal stesen keretapi tampin. Menimbulkan ketidakpuashatian penduduk negeri melaka yg berdaulat itu, walaupun tidak beraja.

Me tangkap-tangkap gambar sekeliling stesen dan gerabak keretapi lama yg tersadai itu. Boleh kan.

(insert tampin railway station)

it’s popularly known as tampin railway station, but people living in malacca does not happy about it

(insert medan selera pulau sebang)

pulau sebang hawker center

Nota kamus dewan (edisi keempat):

pulau (ms 1245) – tanah atau daratan dikelilingi oleh air (di laut, di sungai, dll).

Tapi me ada terjumpa dalam peta, tertulis kampung pulau sebang. Jadi, me beranggapan, pulau sebang hanyalah nama sebuah tempat dalam daerah alor gajah, di negeri melaka. Walaupun begitu, kawan-kawan bolehlah beritahu me, kalau-kalau ada sejarah asal usul disebalik nama pulau sebang itu.

Pasca nota: dengan ini me tutup komen untuk semua entri-entri pasal pengembaraan me ke ‘pulau sebang’. Sebab dah cukup 66 komen gitu. Sila komen di entri terbaru atau hantar emel pada me jika perlu.

Alahai.

Written by en_me

Wed 13 May 09 at 12:03 am

Posted in travel

Then & Now: Keris Melayu Terkulai Layu

with 53 comments

(insert sungai gemencheh)

a sheathed keris symbolises the strength and the wholeness of the malays
left: november 2008 [+ cikgueaizan fotopages ]  | right: may 2009 (last weekend)

Hanya kerana masyuk? Kata abg […] itu yg selalu dengki kat blog me yg ‘memang lumayan’ ini. Tapi me anggap positif saja. Sebab itu me masih larat memblog.

Me memang rajin jalan-jalan di hujung minggu. Bukannya me banyak masa. Tapi itulah masa yg me ada.  Yg lain, biarlah rahsia.

Tapi kawan-kawan janganlah risau ya. Walaupun me buat entri hampir setiap hari dan pernah mencecah sehatus komen (tidak termasuk komen me sendiri), tapi blog me ini tiada pendapatan. Tiada kemasyukan. No income. Sebab blog me ini tiada iklan nuffnang, adsense, chitika atau sebagainya. Kalau tiada iklan, macamana boleh masyuk kan.

Kawan-kawan juga jangan risau. Blog me ini tidak pernah tersenarai sebagai 70 weblog paling popular di Malaysia. Jadi, tiada anugerah atau award yg me akan dapat.

Jadi, kenapa me sanggup jalan-jalan selalu dan buat blog hampir setiap hari? Gasaklah kan. Ini blog me. Kepuasan me adalah hak me sendiri. Tapi mana tahu, esok lusa tulat me tidak lagi memblog.

Kawan-kawan nak dengki jaki jipang me tidak kisah. Tapi jangan tikam-tikam bakang one uoolss. Kampung terbakar nampak asap, hati terbakar siapa yg tahu kan.

(insert gemencheh bridge)

During the Battle of Malaya in the Second World War, Gemencheh Bridge near Gemas was the site of a fierce battle between the Imperial Japanese Army and the 2/30 Battalion, 8 Division, Australian Imperial Force (AIF). Commanding Officer of the Battalion was Lieutenant Colonel “Black Jack” Galleghan. Gemencheh Bridge was a bridge over the Sungei Gemencheh (Kampung Sungai Kelamah) that connected Gemas with the larger neighboring town of Tampin. The Japanese had passed through Tampin and needed to cross the bridge to reach Gemas. [+ wikipedia ]

Alahai.

Written by en_me

Tue 12 May 09 at 12:02 am

Posted in travel

pulau banding – parte une

gerik or grik, but not greek
kuala kangsar – baling highway

Hari buruh atau hari pekerja kelmarin. Me sudah terjah ke pulau banding. Ramai yg tidak tahu dimana lokasinya. Kawan-kawan me yg berasal dari negeri yg punya dua menteri besar itu pun juga tidak tahu.

Rancangan asal me hendak ke tasik temenggor. Hendak rasai sendiri perjalanan lebuhraya timur ke barat paling utara negara. Kalau terbabas, boleh terus masuk ke siam.

Bulan lepas me sudah pergi ke kuala kangsar. [+ the first rubber tree] Dari susur keluar di simpang kuala kangsar, me terus ke utara. Ke bandar gerik.


good deed, indeed
masjid jamek gerik

Me sempat bersolat jumat di masjid jamek gerik.  Keadaan disini begitu asing juga. Dipenuhi jemaah yg berpakaian celoreng askar gitu.

Ada cerita juga. Tapi bukan keadaan tandas dimasjid itu ya kawan-kawan.

Habis dari solat jumat, kaum kerabat me terkejut. Bila habis saja kami kaum lelaki solat, sebelum usai imam habis baca doa, ada dua kumpulan budak-budak nakal yg masih berpakaian melayu. Cuba buka kereta-kereta jemaah yg sedang parkir di luar masjid jamek itu. Hajat hendak mencuri barang agaknya. Sedihkan. Walaupun di depan masjid jamek itu memang ada balai polis.

Di bandar gerik, me makan tengahari di restoran kfc saja.

non branded petrol station, still alive and kicking
gerik – jeli highway

Dari gerik ke tasik temenggor pun ada cerita juga. Walaupun tidak jauh ke pulau banding (35 km). Tapi penanda minyak van buruk unser me sudah hampir nyawa-nyawa ikan. Me lupa hendak isi minyak di bandar gerik tadi.

Walaupun me sudah tawar hati hendak terus ke pantai timur. Me cadang hendak ke pulau banding saja. Kalau-kalau ada bilik resort yg kosong untuk me beristirihat semalam dua. Tanpa tempahan bilik, seperti kata uncle kamal – “untung sabut timbul, untung batu tenggelam gitu.”

(insert despo logo)Ada di tempat rehat & rawat ala kadar di tengah jalan itu. Mula-mula me tanya abang yg bawa anak kecil. Dia kata ada stesen minyak di pulau banding. Tapi nasib baik budak penjaga gerai yg sedang mengopek kelapa itu bilang, stesen minyak disitu sudah ditutup. Me kena patah balik.

Me jumpa stesen minyak yg pertama kali me jumpa namanya. Despo, stesen minyak yg daif juga. Tapi penyelamat untuk me isi minyak van buruk unser me yg itu.

aDm is posing himself
temenggor lake, gerik

Dipendekkan cerita, bila me sampai di pulau banding, bilik resort di situ sudah penuh. Kebetulan ada perhimpunan pengedar-pengedar amway sedang berlangsung. Mungkin ada yg bakal dapat kereta mercedes benz malam itu agaknya. Tapi me sempat juga mengambil gambar-gambar di jeti.

ferris11.gif Gambar-gambar lain di aminus3 and flickr.

around banding island
gerik – jeli northern highway

land army infantry monument, against the communists
dataran juang tentera darat, tasik temenggor, gerik

Bila me patah balik dari pulau banding, me berhenti sebentar ambil gambar juga di dataran juang tentera darat.  Depan markas taktikal tentera bersebelahan jambatan pulau banding.

Me cuma nak komen sikit. Pasal tulisan di papantanda tugu itu amat tidak jelas. Sebabnya, tulisan warna merah ditulis diatas plastik lutsinar. Amat payah untuk membacanya. Seperti membaca tulisan sarikata di tv1 dulu-dulu. Menyampah kan.

ferris11.gif Gambar-gambar lain di aminus3.

raban lake is actually tasik chenderoh, formed when sungai raban was flooded after the construction of chenderoh dam [+ wikimapia ]

Ini adalah entri terakhir pasal perjalanan me ke pulau banding. Untuk hari ini.

Kecewa dengan ketidakdapatan bilik untuk bermalam di pulau banding. Me pun pulang ke ibu kota.

Sempat juga berehat dan rawat di tasik raban, dalam daerah lenggong. Pekena roti bakar dan kopi-o saja.

Walaupun begitu, segala-galanya terubat juga. Dengan pemandangan perjalanan yg menarik untuk dikongsi bersama.  Moga-moga dapat me kembali ke pulau banding dan menginap disana. Buat semalam dua. Teringin hendak naik bot dan berjumpa dengan puteri rafflesia yg jelita.

Dan me bersyukur juga, perjalanan yg tidak dirancang itu berakhir tanpa kemalangan atau insiden yg tidak diingini. Alhamdulillah.

Pasca nota: dengan ini me tutup komen untuk semua entri-entri pasal pengembaraan me ke ‘pulau banding’. Sebab dah cukup 66 komen gitu. Sila komen di entri terbaru atau hantar emel pada me jika perlu.

Alahai.

Written by en_me

Mon 4 May 09 at 12:04 am

Posted in travel

makam 7 kota sayong

with 20 comments

makam 7 kota sayong

Hari minggu yg lepas, selepas dari bandar kluang. Me ingatkan hendak pulang lalu jalan mersing, balik ke kota tinggi.

Tapi me tukar laluan juga. Dari bandar kluang, me ikut jalan pintas menyimpang ke bandar tenggara. Me singgah di masjid al-husna dan sempat ambil gambar stadium bandar tenggara yg sedang dibaik pulih.

Dari bandar tenggara, dalam perjalanan ke pekan ulu tiram. Me singgah pula, menziarah makam kota sayong. Bekas tempat persemayam sultan johor generasi ketiga, sultan alaudin riayat shah ii sebelum ke kota lama. [+ old johor fort ]

Hanya satu kawasan makam berbumbung hijau. Sedih juga melihatnya. Dengan papan tanda yg ada terjemahan bahasa inggeris lintang pukang.

ferris11.gif Gambar-gambar lebih besar di aminus3.

the sayong fort once served as the administrative center for johor sultanate between 1535-1540. after melaka was invaded and annexed by the portuguese in 1511, sultan mahmud with his followers retreated to pagoh and from there to johor and died at kampar, indonesia in 1528. his son, sultan alauddin riayat shah (1528 – 1564) returned to johor and chose kota tua as his new administrative center. however, the portuguese armada attacked pekan tua and he was forced to withdraw to sayong and set up his administration again in 1536. the portuguese attacked sayong before a peace treaty was signed by both sides.

after sultan alauddin riayat shah succesfuuly attacked and captured aru and acheh in 1540, he abandoned sayong and moved to kota tua (kota batu – johor lama).

sayong fort was built from a mount of soil with the mud. corral blocks was used at a certain part of the fort to make the fort look stronger and solid. at the centre of the fort, situated a round stone with a hole on the middle which was believed as a flag post. a structure of corral block were also used to fence the graves area. there were several graves using acheh tombstones belonging to the royal family, nobles and chiefmen. they were known as makam 7, makam 12, makam 1 and makam 2 in this fortress.

Alahai.

Written by en_me

Sat 2 May 09 at 12:02 am

Posted in travel

raja melewar

with 26 comments

raja melewar was the first yamtuan besar (equivalent to king) of negeri sembilan. he was a prince from the state of minangkabau in sumatra, indonesia. [+ wikipedia ]

Hari sabtu lepas, selepas dari warong cendol leman dawi di senawang. Me singgah di muzium replika istana raja melewar yg terletak di kampung astana raja, rembau, negeri sembilan. Seorang diri tentunya. [+ lokasi | rembau ]

Di papantanda diatas tertulis:

sejarah kedatangan raja melewar adalah kerana dijemput.. oleh kerana kerajaan johor yg pada ketika itu berada dlm keadaan yg huru hara ..

ferris11.gif Gambar-gambar lain di aminus3.

Tapi me pelik juga, makam raja melewar yg sudah di pagar rapi terletak di luar kawasan muzium tersebut. Me tidak sempat ambil gambar. Mungkin dilain hari me datang lagi. InsyaAllah.

Alahai.

Written by en_me

Sat 25 Apr 09 at 12:25 am

Posted in travel