Memang Lumayan

dagang Pak Malau dagang bertempat, dagang me musafir lalu ..

raja melewar

with 26 comments

raja melewar was the first yamtuan besar (equivalent to king) of negeri sembilan. he was a prince from the state of minangkabau in sumatra, indonesia. [+ wikipedia ]

Hari sabtu lepas, selepas dari warong cendol leman dawi di senawang. Me singgah di muzium replika istana raja melewar yg terletak di kampung astana raja, rembau, negeri sembilan. Seorang diri tentunya. [+ lokasi | rembau ]

Di papantanda diatas tertulis:

sejarah kedatangan raja melewar adalah kerana dijemput.. oleh kerana kerajaan johor yg pada ketika itu berada dlm keadaan yg huru hara ..

ferris11.gif Gambar-gambar lain di aminus3.

Tapi me pelik juga, makam raja melewar yg sudah di pagar rapi terletak di luar kawasan muzium tersebut. Me tidak sempat ambil gambar. Mungkin dilain hari me datang lagi. InsyaAllah.

Alahai.

Written by en_me

Sat 25 Apr 09 at 12:25 am

Posted in travel

26 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. wahhhhh~
    penuh tradisi ni….

    tinggalan zaman kanns..

    key

    Sat 25 Apr 09 at 12:38 am

  2. bila mahu pergi nih~
    adui

    pergi jerr larr.. ahaks

    Zara

    Sat 25 Apr 09 at 1:25 am

  3. baiklah..
    belajar sejarah..

    tanperr sejarah saperrlarr kiterr kanns..

    Callister

    Sat 25 Apr 09 at 3:05 am

  4. cantik design istana dulu2 kan huhu

    itteww seni namernyerr.. uhuhu

  5. erm..patriotik jgk en_me ye..
    selamat berhujung minggu me..mgu ni pg mana plak..hehe

    tanpa sejarah, siapalah kita semua one uoolsss..

    yus

    Sat 25 Apr 09 at 8:54 am

  6. santik betoi le seni bina dia….skrg ni umah2 kg pun dh x bercirikan umah kg dlm erti kata sebenar kan…

    rumah batu tiang x sampai sehibu.. kann kanns

    INTAN

    Sat 25 Apr 09 at 9:08 am

  7. masa tu johor huru-hara napa ek?
    sejarah akaks fail dik..

    tertulis di papan tanda itteww – “akibat dari serangan acheh dan bugis..” sodeyyy kanns.. akak bukan sajer fail dr sejarah, tp fail dr membaca tulisan itteww.. ahaks

    Rozita

    Sat 25 Apr 09 at 9:11 am

  8. suka tgk umah tradisional n9.. unik bumbung dia~ erkk. muzium sama ng umah ke? haha

    ittewwlarr muzium replika istana raja melewar..

    ijechan

    Sat 25 Apr 09 at 9:14 am

  9. kebetulan maza pun pegi ke bangunan replika itu minggu lepas..
    tapi tak nampak en_me pun?! hmm
    maza pergi hari ahad pagi..hehehe
    baru bercadang nak buat entry ttg itu.. nantilah maza tepekan sekali dgn gambar makam Raja Melewar.

    citerlarr makam tepi jalan ittew namfakk glamorr.. kanns abang maza

    maza

    Sat 25 Apr 09 at 9:18 am

  10. huhuhu… cendol leman dawi yg kuar kat m3 tu kan..tp np yea en_me bg 3 bintang jew? kureng er..

    itu citarasa me sendiri.. korang punyerr raser mungkin berlainannn ghitewww.. ahaks

    dakchomey

    Sat 25 Apr 09 at 9:46 am

  11. rajinnyer berjalan.. hehehe

    tawau pun me pernah sampai bahhh..

    Adry

    Sat 25 Apr 09 at 10:32 am

  12. Sejarah…yang sering dilupakan…
    Namun sejarah yang membawa kita ke hadapan…
    Tanpa sejarah kita masih terperangkap di dalam masa… hehehe mengarut je nih! 🙂

    wahhh fandainyerrr..

    sebaliktabir

    Sat 25 Apr 09 at 12:04 pm

  13. cendol pakcik lema dawi dah lama tidak merasa sejak berpindah ke rengit. yum yum

    tiga bintang jakkks.. baik ko gi pantai pontian tewww.. ahaks

    yazid husain

    Sat 25 Apr 09 at 12:06 pm

  14. slm,,,saya ada kenangan di sini…hu3

    aperkarrr..

    fuad

    Sat 25 Apr 09 at 12:21 pm

  15. sekarang syd ada kat padang, sumatera barat..kat sini asal budaya minangkabau ni..mungkin raja melewar tu dijemput dari daerah pagaruyung~hehe

    citerrlarr..

    muhammadsayyid

    Sat 25 Apr 09 at 12:41 pm

  16. He he…memang buta sejarah.. Tak pernah pulak dengar kisah tang raja melewar ni…

    kak t asal nogori mano? ohoho

    Tie

    Sat 25 Apr 09 at 3:27 pm

  17. wah wah..en_me jalan2 itu N9 ke?huhu

    volleee ghiteww.. uhuhu

    Princess Liyana

    Sat 25 Apr 09 at 6:17 pm

  18. saye jarang2 datang n9~~

    ko selalu gi manerr.. ahaks

    nadxoxo

    Sat 25 Apr 09 at 6:41 pm

  19. xpernah2 smpai lagi kt sini ~

    tak fentingg kanns..

    enchekcamera

    Sat 25 Apr 09 at 6:42 pm

  20. sedap sangat ke cendol leman dawi tu?
    sampai kuar majalah 3 & jom makan kat astro prima tu..

    me dah kasikk bintang tewww.. veryy derrr

    aremierulez

    Sat 25 Apr 09 at 7:48 pm

  21. sangat tidak suka sejarah…alahai…ermmm

    saperlarr kiterr tanperr sejarah ghitewww.. uhuhu

    ixora

    Sat 25 Apr 09 at 8:31 pm

  22. alahai dua tiga kilo je dari kampong zino tu hehe

    abang zino pernah singgah takkks.. ehehe

    zino

    Sat 25 Apr 09 at 9:03 pm

  23. hi en me!!! lama tak singgah huhu.
    dulu bukan kononnya depa nak buat cerita pasai raja melewar ke???

    saperr? catherine zeta jones kerr? atau datuk tiara ittewww.. ahaks

    kawaii desu

    Sat 25 Apr 09 at 9:32 pm

  24. Sejarah dan pengalaman menjadi guru kita yang terbaik…

    kanns..

    Atikah

    Sun 26 Apr 09 at 7:12 pm

  25. Salam,
    jika nak tau sejarah realiti sila rujuk ke http://sejarahnagarakedah.blogspot.com/

    salamm jugerr bro..
    ader citer pasal makam kota sayong johor lama takkks..

    harimau

    Mon 27 Apr 09 at 8:59 pm

  26. eden owng nogori

    betoiii karr.. tengok ic japp.. ehehe

    nazirul mubin

    Wed 29 Apr 09 at 7:56 am


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: