Memang Lumayan

dagang Pak Malau dagang bertempat, dagang me musafir lalu ..

dirty business

with 77 comments

you are lucky not to be raised in this kind of barn
kh agrofarming, lot 7487 kg desa sayang 2, kong kong, masai

Minggu lepas, tandas ‘rumah hinggap’ me tersumbat. Bukan pertama kali. Me sudah panggil abang plumber itu. Macam biasa juga.

Dipendekkan cerita, selepas usai perbaiki tandas dan pembentongan di ‘rumah hinggap’ me. Abang plumber bagi me kad perniagaan walaupun me sudah ada nombor telefon beliau di tiang-tiang elektrik seluruh negeri. Sebenarnya, abang plumber sudah ada perniagaan baru. Menjual kambing dan biri-biri untuk tujuan hakikah akikah, korban, kenduri kendara dan sebagainya.

Arakian, lepas dari melawat sarang buaya kelmarin. Me sudah singgah ke ladang kambing yg baru dua bulan abang plumber usahakan. Tidaklah jauh dari kawasan ‘rumah hinggap’ me yg itu.

Kambing dan biri-biri yg baru sebulan diimpot dari new zealand. Cantik-cantik belaka.

ferris11.gif Gambar-gambar lain di kandang kambing di aminus3.

Nota: sebenarnya abang plumber adalah orang indon yg sudah 14 tahun menetap di negara yg aman damai sentosa sejahtera ini. Berkahwin dgn rakyat tempatan. Sudah punya rumah setinggan di kampung ulu pandan tebrau itu. Walaupun selalu di caci cerca kerana bergelumang dengan najis, tapi abang plumber terus menjadi usahawan yg berjaya.

Nota kamus dewan: akikah aqiqah Ar penyembelihan binatang ternakan (lembu, kambing) yg dilakukan pd hari ketujuh selepas kelahiran bayi sbg tanda kesyukuran kpd Allah. korban qurban Ar 1. amalan menghampirkan diri kpd Allah dgn menyembelih binatang ternakan (lembu, kambing, kerbau, dll) pd 10 Zulhijjah atau tiga hari selepasnya (hari tasyrik) dgn mengagihkan sebahagian drpd daging itu kpd fakir miskin. Perkataan berkaitan dgn kambing: aum, bek, sup, biri, hati, bagar, baham, bebek, burun, debik, domba, embek, gerim, hamis, jaran, kibas, norik, ragut, rapus, tairu, akikah, bandot, garung, korban, mohair, pergar, ramban, randuk, senyum, ternak, bunting, geleber, gembala, kembiri, kencing, rambuti, tengkel, benggala, cengkenik, kaprikorn

Alahai.

Written by en_me

Tue 14 Apr 09 at 12:14 pm

Posted in photography

77 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. kalau nak berjaya kena lah kuat usaha cam abg plumber tu kan..huhu

    cintacukulet

    Tue 14 Apr 09 at 12:20 pm

  2. asal halal sudah bagus tu

    pok li

    Tue 14 Apr 09 at 12:22 pm

  3. dirty business tapi high income…huhuhu

    tintaHati

    Tue 14 Apr 09 at 12:40 pm

  4. Bekerja seolah-olah akan hidup selamanya…

    anuar manshor

    Tue 14 Apr 09 at 12:43 pm

  5. wahhh org luar lg berjaya dr rakyat msia..masalahnyer skunk ni x ramai rakyat msia snggup nk wat dirty biz mcm ni kan..kononyer aper kelaszzz…tul x en_me???

    mebby17

    Tue 14 Apr 09 at 12:48 pm

  6. dirty business = lots of money involve

    ف wildchild ۞

    Tue 14 Apr 09 at 12:58 pm

  7. abg plumber tu bijak sbb dia dah tau daging kambing tu sedap!🙂

    sri intanrh

    Tue 14 Apr 09 at 1:03 pm

  8. cantiknya tanduk kambing tu. boleh buat business tak ekh..???

    ain

    Tue 14 Apr 09 at 1:05 pm

  9. Eeee….besarnya kambing..!!

    Rajin betul en plumber tu berusaha…boleh dijadikan sumber inspirasi…

    Tie

    Tue 14 Apr 09 at 1:18 pm

  10. kan bagus kalu yg buat keje kontrak panjat rumah memalam tu buat dirty job cenggini.

    penyubiru

    Tue 14 Apr 09 at 1:25 pm

  11. di mana bumi dipijak disitu langit di junjung..
    rezeki itu ada dimana2 jer..
    yang rajin mencari saja akan dapat hasil nyer…
    insaf2…

    yus

    Tue 14 Apr 09 at 2:29 pm

  12. betul betul betul… kalau rajin berusaha, insyaAllah akan berjaya. Pilihan di tangan sendiri sama ada baik atau tak baik. Sebenarnya pencuri pun berusaha juga, dan memerlukan kepakaran.

    shazmi

    Tue 14 Apr 09 at 3:20 pm

  13. wah2..kagum betol ngn abang plumber tuh~!!

    Mohd Hafizd

    Tue 14 Apr 09 at 3:26 pm

  14. orang luar memang pandai cari duit, asalnya nak teruskan hidup aje. tapi orang kita dah perasan hidup senang…ramai jugak, kerja nak memilih-milih.

    aishah

    Tue 14 Apr 09 at 3:28 pm

  15. dirty business is sweet
    dirty mind is bushuqq

    Mak Su

    Tue 14 Apr 09 at 3:32 pm

  16. Besau nye kambing!!!

    iKHMAR

    Tue 14 Apr 09 at 3:33 pm

  17. ape2 pon bg sy,yg penting rajin..kalo kita rajin pasti berjaya..di mana ada kemahuan di situ ada jln..respek ngan abg plumber tu coz dia xpedulikan ape yg org kata kat dia..bguslah..nak berjaya kene usaha n sabarkan..

    ez

    Tue 14 Apr 09 at 3:33 pm

  18. kambing pun takut jugak. ade binatang lain yg kurang menakutkan? hehehe.

    cik siti

    Tue 14 Apr 09 at 3:37 pm

  19. salam en_me.. dirty business?? dirty pun dirty la, janji masyuk.. dan duit halal, kann..

    nurdaniella

    Tue 14 Apr 09 at 3:45 pm

  20. luar setinggan~dalam banglo gitu….=)

    cikf=)

    Tue 14 Apr 09 at 4:26 pm

  21. dirty? asal halal…😀

    Maryam

    Tue 14 Apr 09 at 4:52 pm

  22. morale of the story..
    rejeki ada di mana mana..
    kok bisa..lebih berusaha sedikit..

    Rozita

    Tue 14 Apr 09 at 5:15 pm

  23. eeee…segaknye yaasir…
    gebu2nyer kambing tu..ermmmm..=)

    ixora

    Tue 14 Apr 09 at 5:17 pm

  24. kadang kambeng abg plumber tu kt kwsn mane en_me?
    adekah di kwsn perumahannya juga?
    jiran depan istana hinggap saya buat kandang kambeng
    habes bau kambeng tersebar seluruh kampung
    huhuuu…sabau aje la~

    y[o]n

    Tue 14 Apr 09 at 5:30 pm

  25. kamben jenis tu….jenis kurang berbau katanya….tp nan ado..klu udah namanya kamben..hehe..

    INTAN

    Tue 14 Apr 09 at 7:30 pm

  26. Salams
    Bebs..
    ejaan yg betul bukan “akikah” ke?

    hairani

    Tue 14 Apr 09 at 7:46 pm

  27. ahh..kaya abg plumber iteww~

  28. waaaaa..rindu nk bela anak kambing…
    dlu ade bela ank kambing..namanye ’emmek’..
    =)

    noli

    Tue 14 Apr 09 at 8:51 pm

  29. wah! pulangannya lumayan ini deh!! =D

    big mamma

    Tue 14 Apr 09 at 9:30 pm

  30. kalau orang ada usaha mesti berjaya… janji rajin.. tawakal kpd Allah… kotor atau tak itu tak kira.. janji halal…

    Adry

    Tue 14 Apr 09 at 10:40 pm

  31. Kambing boer… kambing boer… banyak daging ghiteww… cepat membiak.

    zara aluwi

    Tue 14 Apr 09 at 11:56 pm

  32. yaasirrrr!!

    nadxoxo

    Wed 15 Apr 09 at 12:41 am

  33. hmm

    […]

    spt kata uncle kamal itu, memblog mengeratkan silaturrahim..
    kalo kita suker komen itu, kita tayang kat orang ramai..
    kalo kita tak suker, kita padam.. supaya yg keroh menjadi jerneh.. dan supaya tak mjadi duri dlm daging.. lu sendiri pikirlarrr

    maza

    Wed 15 Apr 09 at 12:53 am

  34. wah kambin, kat batu pahat tok janggut dan u-keng selalu aq lawati.

    yazid husain

    Wed 15 Apr 09 at 8:46 am

  35. rilex je yaasir tu..;)

    fizahbari

    Wed 15 Apr 09 at 9:06 am

  36. yasir yang comei!

    aliff

    Wed 15 Apr 09 at 9:59 am

  37. dirty business… duit x dirty kan hihihi

    Mama Mya aka Watie

    Wed 15 Apr 09 at 10:05 am

  38. thnks singgah bro..🙂

    andaQ

    Wed 15 Apr 09 at 11:48 am

  39. dasat betul abg plumber tu kan en me? Beranak pinak bisnes dia😀

    mrahfa

    Wed 15 Apr 09 at 12:01 pm

  40. boss,

    ko buat bisness kambing daging ker? aku suka nih..amacam bisness ok ka?

    Nikotin

    Wed 15 Apr 09 at 12:09 pm

  41. sedapnye kambingggg

    Masy

    Wed 15 Apr 09 at 12:24 pm

  42. kagum. boleh bukak bisnes sendiri… lumayan tu…

    buzzybug

    Wed 15 Apr 09 at 6:35 pm

  43. haruslah melekat bau kambeng2 itteww…
    tapi kaya woo…kambeng kan mahal…

    chekguBH

    Wed 15 Apr 09 at 7:54 pm

  44. Salam Selasa En-Me…

    Atikah

    Wed 15 Apr 09 at 8:18 pm

  45. Alamak… tersilap ler pulak… Salam Rabu En-Me…. moga mlm ini ada entry baru…

    Atikah

    Wed 15 Apr 09 at 8:24 pm

  46. Ada tak yg nak ternak kambing gurun

    mantan

    Wed 15 Apr 09 at 11:19 pm

  47. teringat sorang kawan zino berenti jadi Doktor bertukar jadi saudagar kambing lembu… dengar nya business dia menjadi.. dah jadi tokei besau ..

    zino

    Wed 15 Apr 09 at 11:34 pm

  48. tular susah payah org lain kat tempat kita kan..lebih bjaya plak dia banding dgn kita…huhuhu

    vivavogue

    Thu 16 Apr 09 at 1:06 am

  49. rezeki itu selalu ada.
    tuhan tak pernah tutup pintu rezeki buat hamba-Nya.
    yang perlu cuma usaha kan en_me ittewwww.

    addyaholix

    Thu 16 Apr 09 at 1:42 am

  50. cantik2 kambing tu
    kambing tu dia kasi mandi tiap2 hari.. kot?😛

    Adila

    Thu 16 Apr 09 at 3:22 am

  51. Morning En Me…

    Selamat bertugas ^___^

    jawahir

    Thu 16 Apr 09 at 8:22 am

  52. Kambing cantik… Boy tu comel! hehehe

    sebaliktabir

    Thu 16 Apr 09 at 8:48 am

  53. buat lamb chop sedap ni.

    shais

    Thu 16 Apr 09 at 8:51 am

  54. salam en_me

    emm kerja kotor tapi rezekinya halal…
    mmg lumayan kan🙂

    manje

    Thu 16 Apr 09 at 9:16 am

  55. Selamat hari Khamis Bang Me…

    Memang lumayan…biarlah kotor yg penting halal.

    iza

    Thu 16 Apr 09 at 10:28 am

  56. Hye there..
    Datang kat blog LOL k.
    Amik Award ChanteQ..
    Hehe..
    Gud day friend.

    Pearls

    Thu 16 Apr 09 at 11:00 am

  57. Kambing biri2 sana cantik2 kan en_me..hhu

    Princess Liyana

    Thu 16 Apr 09 at 11:04 am

  58. comelll nye…bj merah itu..

    Princess Liyana

    Thu 16 Apr 09 at 11:06 am

  59. yaasir dah besar la incik! sgt comel :p ngeee

    ala bergelumang dengan najis pun, kalau takde beliau, takkan paip2 kita boleh elok kan?
    janji pekerjaan dia tu halal di sisi islam🙂

    yonna

    Thu 16 Apr 09 at 11:47 am

  60. salam en_me!!!
    bestnya ada bizness mcm ni..huhuhu..
    bf saya ada bizness ikan keli..ohohohoo..

    irdzra

    Thu 16 Apr 09 at 12:06 pm

  61. selagi halal, dirty pun orang akan buat..🙂

    Mohd Hafifi

    Thu 16 Apr 09 at 12:25 pm

  62. dirty business
    clean money🙂

    dapat pahala bela kambing kan..
    dalam kandang lagi tu..🙂

    Neeza

    Thu 16 Apr 09 at 12:50 pm

  63. 2-3 tahun lagi abg plumber mungkin dah duduk banglo. Org mcm dia sanggup buat dirty job, kerja kuat dan pandai berjimat.

    Tolong sampaikan pesan kat abg plumber jgn lupa keluarkan zakat utk kambing2 tu kalau cukup syarat hehehe

    Yunus Badawi

    Thu 16 Apr 09 at 1:00 pm

  64. zue ada juga rumah kat tmn desa rakyat perdana jln kong2 iteww.

    org indo juga yg repair paip bocor.

    zue

    Thu 16 Apr 09 at 2:17 pm

  65. idup susah…. pandai carik duit.. mcm slumdog.. ehehe

    Jard

    Thu 16 Apr 09 at 2:53 pm

  66. en_me.. aku malas nak renew domain aku.. hehehe..

    Jard

    Thu 16 Apr 09 at 2:56 pm

  67. nice blog bro.. love all the shots

    rezdrake

    Thu 16 Apr 09 at 5:19 pm

  68. Tanduk tue.
    boleh buat apa?
    panjang tue

    polar bear

    Thu 16 Apr 09 at 7:12 pm

  69. jual kambing ni boleh kaya kan? silap2 lg kaya drpd org yg pakai kot besar2 tu..huhuh

    nadia

    Thu 16 Apr 09 at 7:47 pm

  70. hehe…untung la mamat tu sbb pandai berniaga…murah rezeki dia.

    Active Blogger

    Thu 16 Apr 09 at 7:50 pm

  71. hmmmmmmmmm

    aloy paradoks

    Thu 16 Apr 09 at 8:46 pm

  72. syoknye bela kambinggggg..

    en me punye gambo sure cecantik..jelesssss..hahhaha

    athirah

    Thu 16 Apr 09 at 9:42 pm

  73. lawa pic ni..🙂

    s h i n o

    Thu 16 Apr 09 at 10:20 pm

  74. orang luar pun boleh hidup, tapi anak tempatan, masih lagi komplen gaji tak cukup?

    azwan

    Thu 16 Apr 09 at 10:55 pm

  75. busuk2 pon duit gak ni..
    waduh2..mmg lumayan ya pak

    - j o h a r i -

    Fri 17 Apr 09 at 3:50 pm

  76. nak jd usahewan gak…
    ngah3x kolam ketam yg ada pn tak terjaga..

    jentayutiara

    Fri 17 Apr 09 at 5:33 pm

  77. perghhh siap ada istana hinggap eh en_me
    power ah. hehe🙂

    KNizam

    Fri 17 Apr 09 at 10:16 pm


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: