Memang Lumayan

dagang Pak Malau dagang bertempat, dagang me musafir lalu ..

pineapple replica

with 44 comments

beautiful replica of which town? sarikei sarawak

Me dibesarkan dalam daerah yg terkenal dengan nanas (ananas comosus / sativus.) Di selatan semenanjung. Me juga pernah bekerja di ladang nanas. Dulu di zaman persekolahan.

Tempohari me ada cerita pasal ladang nanas. Tapi hari ini me hendak cerita pasal replika buah nanas pula.

Gambar-gambar dibawah adalah replika buah nanas di bandar pontian (dari kiri). Di tengah ialah di muzium nanas dan di kanan terletak di pekan nanas.

Tapi tahukah kawan-kawan ada satu bandar di negara kita juga mempunyai replika nanas seperti diatas. Bandar apakah itu? Ini bukan peraduan. Suka-suka sahaja.

symbol of your township (all of them in pontian, johor)

Alahai.

Advertisements

Written by en_me

Tue 17 Mar 09 at 12:02 am

Posted in photography

44 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. en.me dengan nenas nya hehe

    volleee ghitewww..

    zino

    Tue 17 Mar 09 at 12:17 am

  2. kat Meru, Batu 8 ada replika duriannnnn..=p

    ko citerlarr pasal replika durian fulakkks.. hmmm

    iKHMAR

    Tue 17 Mar 09 at 12:21 am

  3. kampung sy d pOntian..suke balik kg..hiks~!

    intan dah lamerr tak balik kg kerr.. ihiks

    intan.dayana

    Tue 17 Mar 09 at 12:22 am

  4. bile tgk gmbar ni..
    tetibe teringin nk makan angin..
    hehe…

    pi larr .. ehehe

    messyremo

    Tue 17 Mar 09 at 12:35 am

  5. bila nenas tu bleh petik.takkan tak masak lagi kut.hehe

    tunggu musang berjanggut ghitewww.. ehehe

    penyubiru

    Tue 17 Mar 09 at 1:38 am

  6. pergi ke Muar pula. ada durian besar…

    ko buatlarrr entri pasal replika durian fulakkks bro q..

    qdetactive

    Tue 17 Mar 09 at 1:44 am

  7. Sesungguhnya… aku amat bangga dengan entry ini!!!!!

    ahaha.. bangga sungguhhh ghitewww

    Kikuri

    Tue 17 Mar 09 at 2:23 am

  8. hehehe..
    sangat suka dengan entry ini…
    rasa ingin ku terjah ke pontian sepelas ini~

    ko tahu kerr pontian tewww katnerrr.. ehehe

  9. ni buah kesukaan akak ni.

    ahaha.. masam masam manis kannnns

    ain

    Tue 17 Mar 09 at 8:25 am

  10. bkn kat perak kot yg pastinya…sbb perak byk replika doyan aje…kat penang pun bkn sbb sini pokok penang ada le..hehehe…so..xleh jwp soklan tu..kurang pengetahuan am…huhuhu

    iye, perak bukan penang pun bukannnss.. kiterr tengok saperr yg kenerrr

    INTAN

    Tue 17 Mar 09 at 8:27 am

  11. yg pasti bukan kat kampung saya..hehehe

    kampung ko katnerr.. ehehe

    nadxoxo

    Tue 17 Mar 09 at 8:39 am

  12. nanas mmg byk khasiatnye..dipercayai bley turunkn berat badan juge..tp sy xcube pon lg.hehe..bndar mane yg ade replika nanas?xjmpe lg la..

    bodi ko oke perghhh.. hmmmm

    fizah

    Tue 17 Mar 09 at 8:39 am

  13. nanas yg atas, masak buahnya. nanas yg bwh, muda lg. pegi la ke kuala tganu, ada replika penyu.

    maksud me, nanas yg atas tewww kat bandar manerrr.. cuberlarr teka..

    sri intanrh

    Tue 17 Mar 09 at 8:42 am

  14. nenas memang tidak dapat dipisahkan

    tidak dapat dipisahkan drpd aper erk.. uhuhu

    yazid husain

    Tue 17 Mar 09 at 8:44 am

  15. lupa plak, replika tu kat Sarikei Sarawak, tul tak enme? ada adiah? 😀

    wahhhh.. soklan bocor nih.. ihihi

    sri intanrh

    Tue 17 Mar 09 at 8:45 am

  16. kampung sy xde replika…tugu negara pun xde…hihiih

    meriam zaman penjajah ader kannns.. ihihi

    cikf=)

    Tue 17 Mar 09 at 8:48 am

  17. salam en_me.. mertua saya juga orang johor di Kluang, baru je balik Kluang February yg lalu. En_me, kalau jalan2 ke Perak singgahler ke Taiping lepas tu zoom ler ke Kuala Sepetang, ke arah makam pahlawan Perak, pastu jgn lupe lak mkn mee udang banjir, kalu en_me tonton TV astro ranc. Warung Kita ada hos dia ke sini makan , pastu jgn lupa gak mkn kotiau doli ekekeke…. nti kita post pasal kotiau doli tu..

    salam jugerr.. what is ur blog url?

    zaiazman

    Tue 17 Mar 09 at 8:51 am

  18. dulu mase kekecik ada sebutir replika nanas kat gerbang masuk ke kawasan kampung… skang tadek dah nanas tu… dah masak kot, ade orang petik… kenuri satu kampung buleh tu… Hihihihihihih 😛 😛

    ahaha.. kenduri buah nanas ghitewww..

    syah shah

    Tue 17 Mar 09 at 8:57 am

  19. salam me..
    emmm kat kedah terkenal negeri jelapang PADI, tapi tak ada pun replika padi, kat Langkawi adalah replika tapi replika burung helang..

    salam jugerrr faizal tewww.. takletak replika pong orang dah tahu kannns

    faizal

    Tue 17 Mar 09 at 9:12 am

  20. masak lemak nenas. perghhhh soddaappppp

    kannns..

    MakanMalaya

    Tue 17 Mar 09 at 10:06 am

  21. pontian ada replika nenas sebab banyak nenas, batu pahat ada replika buaya, sebab banyak buaya ke?

    buaya darat kottts.. ehehe, me gurau gurau one uoolsss..

    art

    Tue 17 Mar 09 at 10:11 am

  22. ~ tak tahu la kat mana selain yg en_me sebutkan di pontian. kalau kat Kuala Krai, kelantan ada replika buah manggis. tapi tak besar sangat lah.. ~

    ahaha, orang dah jawab kat atass nunnn..

    ~ mizzAmy ~

    Tue 17 Mar 09 at 10:32 am

  23. SUKE MINUM AIR NENAS

    itteww jerrr.. hmmm

    lydiarayyan

    Tue 17 Mar 09 at 11:55 am

  24. Kat sarawak pun terkenal gak dengan nanas kan…tentu ada replika nanas kat sana kutss?
    to zaiazman…kuetiau doli..alahai, bleh tak u emelkan kuetiau doli kat i huhuhuhu…windu ooo nak makan..

    ittewlarr gambar bandar sarikei sarawak.. dah orang jawab dahhhh..

    azwa

    Tue 17 Mar 09 at 12:05 pm

  25. Waa besarnya replika… iza suka tart nenas tettiba terinat lagu lama Tugu Cinta ahaks..

    ahaks ahaks..

    iza

    Tue 17 Mar 09 at 1:13 pm

  26. Kat Kuala Kangsor ada replika labu sayung..
    masak lemak nenas dan ikan kurau masin.. layanzzzz

    perghhh.. sodap tewww

    zareda

    Tue 17 Mar 09 at 1:13 pm

  27. waaa replika tu besar macam ottromen lah..

    replika kenerr besar ghitewww.. kalo ciput vukannn replika namernyerrr.. ehehe

    iza

    Tue 17 Mar 09 at 1:21 pm

  28. en_me …
    Masih wujud lagi ker perindustrian Nanas di Malaya? Sebab so far , bila saya jalan jalan beli barang kat sini, semua Nanas dia datang dari Thailand, Amerika Selatan gitu …. Nan Ado katanya dari Malaya …
    Suka sangat dengan Nanas …

    mati segan hidup tak mau kootsss.. pekerja kilang pongg selalu pikett ghitewww..

    Ghaz

    Tue 17 Mar 09 at 1:45 pm

  29. Apa kata? Dah alang2 buat entry pasal pontian n pekan nenas, datangla kat umah aku. Buat entry pasal kg. aku… hehehe…

    giv ur address one uooolssss.. ehehe

    Kikuri

    Tue 17 Mar 09 at 2:10 pm

  30. kat ganu ade sotong ngn udang replika..besar gak..
    salam ptg selasa en_me itteww..

    ingatkan replika penyu jakkks ghitewww.. ehehe

    noli

    Tue 17 Mar 09 at 2:50 pm

  31. hhehehe..replika tu kat pekan nenas kan?kat pontian kan..mak sy org rengit..tp saudara mara ramai johor..so tau la johor skit2 itewww..heheh..

    gambar bawah semuanyerr di johor.. gambar atas sajerr bukan di johor ghiteww..

    ez

    Tue 17 Mar 09 at 3:43 pm

  32. Kalo kat Serian, Sarawak ada tugu Durian. Kalo kat Kuching, ada tugu kucing, kat KK ada tugu ikan. Alahai…banyaknya tugu.

    cek zatil, kalo kat sarikei, sarawak apakerr tugu ittewww.. ahaha, ittewwwlarr jawapannnyerrr

    Zatil

    Tue 17 Mar 09 at 3:49 pm

  33. kat pekan mana tu? pekan nenas ker?

    pekan nanas yg bawah sebelah kanan sekali..
    yg gambar atas orang lain dah jawabbb.. ghitewww

    Mak Su

    Tue 17 Mar 09 at 5:09 pm

  34. out la sgt–> nk wat cam mne bro..tgh menapakkan diri dalam kerjaya..cam nie la kan..

    framestone

    Tue 17 Mar 09 at 5:30 pm

  35. hi..wah anak jati johor ye…:)

    ahaha.. dimanerr bumi dipijak ..

    wahidah

    Tue 17 Mar 09 at 5:53 pm

  36. aduih en me….entry ini membuatkan haku teringat pada kedai boon foo, chee kee dan chendol mamak shariff itew…..rindu pada pekanku…ohh pekan nanas….sekolah menengah pekan nanas

    joe, ituari osman aderr tanyerr .. bilerr ko nak balekkk kamfongg..

    tojo

    Tue 17 Mar 09 at 5:57 pm

  37. en_me pnah keje kt ladang nanas?
    nnt pos kn barang sebijik 2 tuk miss nuyui kt sini ek..ekekkekekeke… 😛

    kat tesco banyakkks .. kannns

    nuyui

    Tue 17 Mar 09 at 7:12 pm

  38. gambar nenas yg 1st tu paling comel..
    kat mane tempat2 tu mmg tatau..
    nenas yg 1st nenas yankee ek??

    aisehhh chekgu.. dah ader orang jawab kat atas nunnnn.. tentunyerr nanas sarawak.. ghitewww

    chekguBH

    Tue 17 Mar 09 at 7:17 pm

  39. aritu kan g my roomate punye engagement ceremony kt pontian…kitorg lalu jln dlm from kulai…pastu kan kt tepi jalan tu kan ade org jual nenas johor ni name josepine…en me tau tak?

    u must by-passed my parent’s house tewww..
    nanas josepine very femes one uoolsss..

    aliza

    Tue 17 Mar 09 at 9:54 pm

  40. rumah spongebob ke? haha.

    ahaha..

    ciki siti

    Wed 18 Mar 09 at 6:48 pm

  41. Wah…….rumah Spongebob yang sangat besar deh! En_me ada jumpa mr.spongebob tak masa ambil gambar ni/

    awawa..

    aliff

    Wed 18 Mar 09 at 8:06 pm

  42. kat tempat echah ada buah manggis punya replica.
    di manakah itu? 🙂

    sudah aderr yg menjawabnyerr diatas tewww..

    aishah

    Wed 18 Mar 09 at 9:50 pm

  43. nanas tu kat roundabout kah?

    ohoho.. tidak tidak

    buzzybug

    Fri 20 Mar 09 at 11:05 am

  44. alamak, lamenyer xmsuk blog ni. sekarang saya tinggal di Penang(pulau tau, bukan tanah besar), ada tempat tu mmg best mee udang dia, kat titi timbul Sungai 2, butterworth. pergi la..
    mee ketam plak kat juru, tpi saya rasa pada tekak saya nilah yer x brapa kick la.. nti nk cari gak yg lebih kick. ada tak saper kat sini yg tau kat mana.??

    mee banjir udang, kuala sepetang larr.. kan me ader citerr last month >> http://yginsaf.com/2009/03/22/mee-banjir-udang-mak-teh/

    zaiazman

    Mon 27 Apr 09 at 2:23 pm


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: