Memang Lumayan

dagang Pak Malau dagang bertempat, dagang me musafir lalu ..

muzium bugis

with 40 comments

sula [+ zoom out ] – a stabbing weapon to kill a woman who convicted of adultery
muzium bugis, kampung teluk kerang, pontian, johor

Dulu me pernah cerita sikit pasal [+ ugik technologies. ]

Minggu lepas me sudah terjah muzium bugis. Terletak di tepi jalan utama kukup ke bandar pontian.

Mula-mula me ingat sebuah rumah tradisional yg dijadikan muzium. Tapi sebenarnya rumah moden batu juga. Tiada yg menjaganya. Kelihatan tidak terurus dan berabuk walaupun banyak barang-barang antik yg berharga didalam.

Tapi me kecewa juga. Kalau orang jawa tentunya datang dari pulau jawa. Tapi tiada cerita kisah asal-usul bangsa bugis itu. Dari manakah datangnya? Adakah benar keturunan lanun yg terkenal dan amat digeruni itu? Baik me selak wikipedia saja kan.

Alahai.

Written by en_me

Mon 16 Mar 09 at 12:05 am

Posted in arts

40 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ala…sayangnya tempat tu tak dijaga dengan elok. Ntah-ntah dalam rumah tu ada barang bersejarah yang penting tapi tak dijaga…

    ghitewww kannns..

    Zatil

    Mon 16 Mar 09 at 12:21 am

  2. ahh..
    zara pernah pergi juga dulu..
    kecil je..penerangan Abah lagi jelas..
    tapi, consider ok..=)

    oke kannns..

  3. aku dgr2 citer yg bugis tu pon, katenye keturunan pendatang, keturunan lanun…
    tpi bugis la ade keturunan dalam sistem raja kat selangor ni…
    entah le…

    alkisah sultan johor pong.. uhuhu

    chekguBH

    Mon 16 Mar 09 at 12:25 am

  4. gulp…pnjangnye!

    macam teruja jakkks.. hmmmm

    iKHMAR

    Mon 16 Mar 09 at 12:40 am

  5. penah sekali lalu di pontian.. kukup.. masa nak g tg. balai ari tu.. x pasan pun tempat ni.. maklumlah masa tu dh berada di tg. balai tu.. hee..

    takperr.. next time leh singgah one uoolsss.. ehehe

    big mamma

    Mon 16 Mar 09 at 12:53 am

  6. uitss..tu alat utk menyula ke? ngeri..uhuk..
    knp utk women je yg man nyer x de ek.sungguh tidak adil muahaha…

    yg man nyerr lagi simple ghiteww.. ahaha

    i3za

    Mon 16 Mar 09 at 1:06 am

  7. salam,,,saye teruja tgk blog ni,,sempoi tapi mempunyai ramai pengunjung,,,sempoi2 pun byk input yg bleh dpt kat sini,,saye pun tak pernah dgr muzium tu,,maybe akan pegi,,skg ni tak leh la,,berada katv mesir skg ni,,insyaallah,,akan pegi,,

    thanx singgah2 jenguk2 komen2 blog me yg sempoi inih.. moga2 kiterr leh jadiks rakan siber yg baik2 ghitewww..

    adam

    Mon 16 Mar 09 at 6:54 am

  8. haha
    tak sangka masih ada orang yang berminat ttg sejarah…
    susah nk jumpe tu…

    tanperr sejarah saperlarr kiterrr.. kannns

    sHeqa

    Mon 16 Mar 09 at 7:36 am

  9. parents asal org pontian tp x pernah le tau ada muzium ni.hehe

    sekang dah tau larrr.. ehehe, thanx to me

    ain

    Mon 16 Mar 09 at 8:44 am

  10. Pernah tengok tentang muzium ni kat tv tapi tak pernah singgah di situ. Pergi Kukup utk makan seafood aje ahaks

    biasalarr tewww yb.. makan seafood ngan big clients kerrr

    Yunus Badawi

    Mon 16 Mar 09 at 8:46 am

  11. eh, kat muzium buleh amek gambo ye?? huhuhu… selalunye tak buleh… emmm… tapi sayang le kan kalu tak berjaga… en_me tak kasik cadangan bernas ke kat depa? Hihihihih😀😀

    ahaha.. cadangan bernas kat saperrr.. muzium pong oghang takdok jagerrr ghitewww

    syah shah

    Mon 16 Mar 09 at 9:08 am

  12. sy keturunan bugis aceh yg ke9 gamaknya..

    lanun ko..

    sri intanrh

    Mon 16 Mar 09 at 9:11 am

  13. tidak pernah jejak hanya nampak ?? km ke muzium bugis ketika melalui jalan pontian lama

    memang banyak papan tanda menunjukkan ke muzium ittewwww.. singgahlarrr..

    yazid husain

    Mon 16 Mar 09 at 9:50 am

  14. Sebenarnya setiap bangsa didunia menjadi mulia kerana Agama Islam.

    aminnnn..

    Abang Long

    Mon 16 Mar 09 at 10:07 am

  15. saya mmg fail sejarah ni..xtau sume2 asal usul nih..huhu

    siapalarr kiterr tanperr sejarah tewww.. uhuhu

    yus

    Mon 16 Mar 09 at 10:15 am

  16. uish… kg saye tu pontian….hehe

    pontian katnerr.. ehehe

    miszrlina

    Mon 16 Mar 09 at 11:01 am

  17. setengah org banga dgn keterunannya….seperti kegagahan bugis, kepahlawanan jawa, kemolekan melayu sejati.dll
    tapi bagi maza, cerita hari ini menentukan apa yg kita perolehi utk hari esok…
    hari esok sudah menjadi sejarah…
    so, oleh kerana maza berdarah bercampur2..so entah ler! heheheheh

    hmmm..

    maza

    Mon 16 Mar 09 at 11:07 am

  18. nape la xde org jage ek muzium tu..??xde ke brg2 dea kne culik..??

    muzium itteww sebenarnya rumah persendirian.. ittewwlarr fasal banyak barang berharga ..

    intan.dayana

    Mon 16 Mar 09 at 11:24 am

  19. Lalu ajek masa antar anak ke SMT..malas nak pergi Muzium tuh sebab pak mertua bugis sejatih..banyak kitab2 bugis ada…

    sekolah menengah teknik – memori me hantar aDm kat sanerr dua tahun tewww..

    matahari

    Mon 16 Mar 09 at 11:38 am

  20. Alamak…!!
    Sebut je Kukup, terus teringatkan makanan laut di situ…
    Hu hu…lama tak ke sana…teringin gak…he he..

    seafood tempat lainn lagikk best ghitewww.. ehehe

    Tie

    Mon 16 Mar 09 at 1:10 pm

  21. sula nih asal dari keturunan bugis ke?

    ntahlarrr bro.. ohoho

    Mohd Hafizd

    Mon 16 Mar 09 at 1:14 pm

  22. salam me..
    emm me keturunan bugis ka, emm saya tak tahu saya ni keturunan mana, tapi melayu la, melayu yang mana ntah la

    me bugis katernyerrr.. very very derrr one uoolsss

    faizal

    Mon 16 Mar 09 at 1:28 pm

  23. ayokkk bugis tu lanun ke? saya bugis sebelah emak..jawa sebelah bapa..boleh gitewww? hikhik..seram lak nengok alat sula tewww….

    tau serammm takperrr..

    nani

    Mon 16 Mar 09 at 1:48 pm

  24. Pengeranz Umar

    Mon 16 Mar 09 at 2:07 pm

  25. Pengeranz Umar

    Mon 16 Mar 09 at 2:08 pm

  26. saya pun brharap kita leh jd rakan siber,,,okla,,,sama betul saya azuan,,,belajar kat mesir jurusan syariah islamiah,,,dan encik me macam ne,,dah kawin ke,,keje pe,

    you can read my blog maa..

    adam

    Mon 16 Mar 09 at 3:10 pm

  27. hurmmm…bakal in law N x slp ade keturunan bugis…tol ke lanun?? wahhh…

    we are all lanun to ourselvess.. ahaha

    pRicesS_N

    Mon 16 Mar 09 at 3:26 pm

  28. jaaaaaaaaaaaaaalan saje encik me ini

    selagikk hayat dikandung bodi.. ghitewww..

    lydiarayyan

    Mon 16 Mar 09 at 4:13 pm

  29. Kekadang..
    barang yang dah xder baru nak dihargai..
    bila ader, sepah cam tu jer..
    huhu..
    Salam Me..

    salammm jugerr.. ammvoiii mare ghiteww

    LOL

    Mon 16 Mar 09 at 4:26 pm

  30. bagus kan bila kenal sejarah maka kenal diri sendiri
    yang tak bagusnya zaman ini sejarah sesuka hati dimanipulasikan. naik tensen juga

    tensen kannns..

    srisufi

    Mon 16 Mar 09 at 4:28 pm

  31. nmpak sgt mmg xde org jage muzium nih…
    frame gmbar tu pun dah cukup sedih…
    tapi en_me,npe bwah frame gmbar die tulis sula??
    de kaitan ngn gmbar tu ke?
    hmmm…

    korang tahu tak aper itteww ‘sula’? nampak tak kayu yg tajam runcing itteww? kalo tak jelas, sila klik [+ zoom out ]..

    hmmm, mengikut kamus dewan edisi ketiga mukasurat 1315 berbunyi:
    sula 1. sj pancang yg runcing lagi tajam hujungnya; 2. = hukum sula – hukum bunuh dgn menikam dr dubur atau kemaluan hingga ke perut dgn sula

    messyremo

    Mon 16 Mar 09 at 4:31 pm

  32. salam en. mie..sygnya tinggalan sejarah x dijaga ngan baik..warisan sejarah akan ilang begitu saja..generasi muda pasti x tau asal usulnya..

    salam jugerrr..

    ez

    Mon 16 Mar 09 at 5:57 pm

  33. bang me bila nak pi jalan2 ke tanah bugis(sulawesi) tgk gambar pelancongan dia cantik2 wooo🙂

    me nak pi pulau jawa dulu.. volleee ghitewww

    iza

    Mon 16 Mar 09 at 6:05 pm

  34. ayah aku selalu bercerita mengenai keturunan Almarhum Raja Haji (Bugis/Riau). tak ingat sangatlah (Sejarah SPM = 5C). simply to put, Bugis yang dikenali sebagai lanun sebenarnya banyak membantu Tanah Melayu (terutama Johor) mengawal perairan Selat Melaka. orang orang bugis banyak merompak dan membakar kapal kapal orang barat. dan dari situlah orang barat kata ‘Viking! Viking!’ terhadap orang bugis, iaitu lanun. panjang lagi ceritanya kenapa orang Bugis/Riau duduk kat laut (ayah kata, mereka kene halau dari Johor). ayah berkata lagi, sejarah orang putih telah memburuk burukkan keturunan kami.. kalo en_me berminat lagi, jemputlah datang ke kampungku..
    btw, tak sangka leh terjumpa 9th generation kat sini. aku 8th generation..

    ammvoiii.. susur galor larrr fulakkks.. ehehe

    ف wildchild ۞

    Mon 16 Mar 09 at 10:04 pm

  35. Orang Bugis dari kepulauan sekitar Riau tak silap.Semak google atau wikipedia

    dari selatan pulau sulawesi larr bro.. nanti ramai orang bugis mare ghitewww.. ahaha, ramai yg tak tahu kannnns

    haritz

    Mon 16 Mar 09 at 10:30 pm

  36. citer psl bugis le?….dulu ada belajo masa sek….skrg udah lupa…hehehe….maklum le….suka mkn kepala ikan…tua sblm waktu..hehehe

    cuba intan makan ekor ikan larr fulakkks.. ehehe

    INTAN

    Mon 16 Mar 09 at 11:03 pm

  37. satu lagi tempat yang saya tak sempat nak pergi masa kerja2 kat jb 3 tahun dulu2. hehe🙂

    u still got a lot of time bro.. maserr muderr kannns

    KNizam

    Mon 16 Mar 09 at 11:45 pm

  38. Assalamualaikum..
    nak tengok gambar/cite lain.. buleh??
    Hhehe…

    waalaikumsalam .. mamma google jakkks.. ehehe

    big mamma

    Tue 17 Mar 09 at 12:16 am

  39. best r tmpt tu. tringin nak gi… sy ni darah bugis. tapi tak tau pun ckp bugis. . .
    nama atok mak sy daeng dayang jahara bt daeng panglima hitam.
    moyang sy, daeng panglima hitam ( parit bilal ) a.k.a pawang hitam pernah dapat piala p.s.i dr sultan johor. dulu dia kerja kat istana, pawang istana…
    tapi, kita tak tau ape2 pun lebih dr tu. dia pun dah meninggal… atokmak n atokwak sy pun dah takde, belah mak laaaa…
    ayah sy, org siam keling pelikat. hehehe … kelaka kan bunyik dia… tapi kalau sy tanya dia, mmg dia ckp mcm tu. dr sy kecik, sama je jawapan dia… “ayah ni org siam keling pelikat.., anak kedah”
    ape2 lah… keling pelikat ke, bugis ke, yg penting sy hepi… sesekali teringin gak nak tau pasal susur galur keturunan. pernah dulu masa form 3, siap wat research pasal keturunan sebelah mak… siap perdi library, baca hikayat bugis lah… sulalatis selatan la… hehhe , siap baca hikayat melayu n hikayat hang tuah… hahahhahhaa. hapak pun takde.

    ko kener pergi pak lahh teww.. kener jagerr muzium tewww.. siannn tengok..

    pak lah

    Tue 17 Mar 09 at 9:49 am

  40. tu gambar atas tu dia tengok buat xtvt sula ke? O_O

    buzzybug

    Fri 20 Mar 09 at 11:07 am


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: