Memang Lumayan

dagang Pak Malau dagang bertempat, dagang me musafir lalu ..

apa ada dibalik gunung

with 73 comments

a view from selayang wet market

Batu caves yg terkenal itu memang me akan lihat setiap hari dari tempat tinggal me di gombak. Tahun lepas me pernah panjat 272 anak tangga di batu caves sempena perayaan thaipusam. Tapi tahun ini me telah pusing keliling bukit sahaja. Teruja nak tahu apa ada disebalik bukit batu caves itu. Sebelum itu, me hendak tampal maklumat sejarah berikut:

Batu Caves is located 13 kilometers to the north of Kuala Lumpur, in the district of Gombak. The caves are also the leading Hindu shrine in Malaysia and the scene every year of the festival of Thaipusam, honouring the diety Lord Murugan, Son of Siva. The caves was discovered by William Hornaby, an American naturarist in 1878.

Batu Caves terletak 13 kilometer di utara Kuala Lumpur, dalam daerah Gombak. Gua-gua digunakan oleh penganut Hindu dan tempat perayaan Thaipusam, menghormati dewa Murugan, anak dewa Siva. Gua-gua disitu ditemui oleh William Hornaby, pencinta alam Amerika pada tahun 1878.

[+ sejarah malaysia ]

Jadi kelmarin, me merempit dan susuri jalan-jalan sempit tepi-tepi longkang di kampung-kampung setinggan dan taman-taman perumahan di sekeliling bukit batu caves dgn motor skuter kesayangan me. Seorang diri tentunya. Kasihan kan. [+ maps google ]

Gambar di atas me ambil di tasik berdekatan pasar borong selayang. Manakala, gambar-gambar di bawah telah me susun mengikut nombor.

dari jalan ipoh ke pekan selayang.
dari taman nakhoda.
dari taman pinggiran.
dari taman sri gombak.

it’s just a huge hill

Ya, cuma setongkol bukit batu kapur yg ‘gedi’ gitu.

Alahai.

Written by en_me

Wed 4 Mar 09 at 12:05 am

Posted in photography

73 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. wah! rempit sambil menekmati alam faona..!

    rempit dengan berhikmah ghitewww.. ahaks

    Boolah

    Wed 4 Mar 09 at 12:19 am

  2. kenapa me tak panjat je bukit tu.. mana tau ada harta karun atas tu.. hehe

    kasik can oghang len larr fulakkks abang zino tewww.. ehehe

    zino

    Wed 4 Mar 09 at 12:31 am

  3. hehehe..
    encik me…panjat lain kali..
    pastu buat aksi guling2~
    hehe~

    ehehe, jommmm..

  4. Ya Allah en_me… rajinnye wat research…hehe..
    mesti ramai yg teringin nk wat cmni, tp takdo mase…tq to en_me sb tulung derang ‘cari’ ape disebalik bukit itu.. congrats

    entah entah ramai yg tinggal di balik bukit itewww.. kannnns

    Mohd Hafizd

    Wed 4 Mar 09 at 12:45 am

  5. bertahun kat gombak, saya tak pernah pulak teringin nak ronda-ronda.😀 perasan sekolah sendiri cantik kot.. dengan pemandangan bukit yang macam sekawan gajah berjalan. datang lah sekolah saya, encik [entah2 dah banyak kali sampai.. kan?]. ehe

    soklah namerr aperkarr ittewww.. ehehe

    Maryam

    Wed 4 Mar 09 at 1:31 am

  6. ‘it’s just a huge hill’..
    betol!!!!!!

    ahaha..

    iKHMAR

    Wed 4 Mar 09 at 2:41 am

  7. ade gunung lagi satu.
    hihihik

    bukit aperkarrr itewwww.. ihiks

    *secret

    Wed 4 Mar 09 at 2:50 am

  8. rajinnya…

    rajin katernyerrr.. uhuhu

    pinatbate

    Wed 4 Mar 09 at 4:02 am

  9. salam en_me…so ape ade dibalik gunung?..tp gunung ke tuh?hehe

    bukit batu kapur yg besar.. nak cakap gunung pun tak fatot kannns.. ehehe

    noli

    Wed 4 Mar 09 at 7:27 am

  10. sape ade jupe mamat nsem naik skuter gantung camera besar, itu adalah en me. sekian for info.. ehik!

    timekace timekace.. ahaks

    chi am

    Wed 4 Mar 09 at 7:32 am

  11. seketul gebeduk~ itu je?

    iye, itu sahaja..

    Adila

    Wed 4 Mar 09 at 8:14 am

  12. rajinnya me pusing2 tambah pengetahuan am ekh. masa hubby akak dok KL..yg dia tau jln office ngan umah je…ekh betul ke..???hihihi…

    sure kerr dierr tak melencong kerr beli buah kerrr kat maner maner kerrr.. ekeke

    ain

    Wed 4 Mar 09 at 8:21 am

  13. sbg insan yg duduk jauh dr erea yg d perkatakan….aku pnh lalu sekali je kot sini masa nk g genting….tgok tangga dia…tgok ada patung depan tu…hehehe…tp berdasarkan pemerhatian..klu aku le yg panjat tangga tuh…mmg klu sampai ke atas….berbuih le mulut weh…hahhaa…..tambah2 d kala stamina yg kureng skrg ni akibat lemak tepu …

    ziana zain yg ramping macam kerengga pong takleh panjat tangga one uooolsss.. ehehe

    INTAN

    Wed 4 Mar 09 at 8:25 am

  14. dah ada yang cakap..
    rajin.

    ahaha.. rajin katernyerr (me dah cakap jugerr tadikss)

    Rya

    Wed 4 Mar 09 at 8:27 am

  15. Byk lagi bukit mcm ni kat Kuala Lipis. Jom rempit…

    pergghh.. mencabarr me ghupernyerrr.. ammvoiii

    sri intanrh

    Wed 4 Mar 09 at 8:27 am

  16. rasa macam discovery channel pulak
    best

    discovery channel cakap melayu ghitewww.. ahaks

    yazid husain

    Wed 4 Mar 09 at 8:32 am

  17. rasa macam discovery channel pulak
    best

    wah, double shot ghitewww..

    yazid husain

    Wed 4 Mar 09 at 8:39 am

  18. kalau ditarah bukit nie la kan.. pe yg akan terjadi ek he..23x rajin2 jalan2 naik skuter ek

    kannns dah siap satu entri ghitewww.. ekeke

    framestone

    Wed 4 Mar 09 at 9:20 am

  19. bt caves…rindu nye nak balik umah..
    jumaat ni balik bOle tgk bt cves lg..
    hehe~

    umah parents ko kerr kat sitewww..

    intan.dayana

    Wed 4 Mar 09 at 9:54 am

  20. saya punya rumah kat melawati sebelah tuh jugak. hehe west and east bukit tabur. hehe🙂

    sepelaungg jakkks tewww.. ehehe

    KNizam

    Wed 4 Mar 09 at 9:55 am

  21. dh lm xtgk bukit ini..sejak meninggalkan gombak..

    mesti ko banyak kasut gombak .. kannnns, ekeke

    yus

    Wed 4 Mar 09 at 9:59 am

  22. En_me tawaf bukit tu brapa kali ?

    sekali jakkks.. volleee ghitewwww

    Tie

    Wed 4 Mar 09 at 10:11 am

  23. waa..sungguh2 en_me nak amik gmbr dari pelbagai tpt.. hehe..

    me ada projek lainnnn.. tungguuuu..

    Jard

    Wed 4 Mar 09 at 10:32 am

  24. oooo seketoi gtu je eh ehehhe

    ko hingat bersepah sepah kerrr.. ekeke

    Masy

    Wed 4 Mar 09 at 10:48 am

  25. mrempittt tu….”gedi”..?? bhs jawa ekk..?? which means..besaq…

    fandainyerrr.. vukannns ‘gedikks’ one uoolsss.. ekeke

    pRicesS_N

    Wed 4 Mar 09 at 12:11 pm

  26. en me
    khbarnya banyak mahkluk lain di sebalik gunung ittew…

    jangan disebut weiii.. nanti ikut balik umah ghitewww..

    zareda

    Wed 4 Mar 09 at 12:40 pm

  27. me..aku tau batu caves tu banyak hantu..hahahahah!

    jangan disebut weiii.. nanti ikut balik umah ghitewww..

    dinierich

    Wed 4 Mar 09 at 12:52 pm

  28. me.. rajin kau pusing satu bukit tu..hummm.. sana tu byak hantu la me..

    jangan disebut weiii.. nanti ikut balik umah ghitewww..

    diniemustapa

    Wed 4 Mar 09 at 12:55 pm

  29. salam me..
    kiranya me ni pun pencinta lam juga lah yeeeee

    ko nak cakap pencinta wanita kerr.. ekeke

    faizal

    Wed 4 Mar 09 at 1:31 pm

  30. gedi tu apa en_me?

    ‘gedi’ ittewww besar, baser jawernyerr ‘huge’ ghitewww.. ehehe

    nadxoxo

    Wed 4 Mar 09 at 1:53 pm

  31. hai2,nice blog. […]
    ok thnks n bye

    oke..

    umar_skyscooter

    Wed 4 Mar 09 at 2:36 pm

  32. kena pi batu caves nie hihihi untung2 leh jadi model en me🙂

    aperr kelas jadik model kat batu caves ghitewww.. ammvoiii mama tewww

    Mama Mya aka Watie

    Wed 4 Mar 09 at 2:36 pm

  33. boleh bukak agensi perlancunganlah..sebab apa2 aje yg kat malaysia en_me akan cerita dgn lebih detail lagi.

    janganlarr macam tewww.. abes saper nak wat keje me yg inih fulakkks..

    zue

    Wed 4 Mar 09 at 2:50 pm

  34. en_me….dlm byk2 blog yg sy ikut blog en_me la plg bess~~!!
    keep it up en_me!!

    perghhh.. tersentappp ghitewwww
    thanx singgah2 jenguk2 komen2 blog me yg inih.. don serik2 one uoolsss..

    y[o]n

    Wed 4 Mar 09 at 3:41 pm

  35. adik ooi len kali bila panjat bukit tu jgn lupa bawak bekal mineral water ngan cekelet untuk gain back energy masa nak turun, len le kalau berani terjun jek dari atei bukit. ingattttt jgn sampai sesat. maklumat yg lengkap dan menambah pengetahuan. Pandaiiinye hadek hakak ni!

    ammvoiii akak noor tewww.. disohnyerr me terjun segalaaaa.. ingat kapal titanic kerrr.. ahaha

    noorlara

    Wed 4 Mar 09 at 4:02 pm

  36. ho ho, nasib baik gedi, tak gedik.🙂

    volleee maksu ghitewww.. ohoho

    Mak Su

    Wed 4 Mar 09 at 4:18 pm

  37. assalamualaikum..
    t masih ingat.. masa t berumur 17 tahun (1996).. t dan 3 orang kawan penah mendaki tangga di bt caves tu sampai ke puncak.. tp sekali itulah.. pas tu x pegi2 dah kat situ.. cuma lalu sajalah bla nak ke kl tue.. cantik gmbr ni en. me..

    waalaikumsalam akak t teww..
    thanks

    big mamma

    Wed 4 Mar 09 at 4:29 pm

  38. waahhh…sy xperasan pun ada seakan2 tasik~huhu

    berangan sampai tak hingat.. ahaks

    cikf=)

    Wed 4 Mar 09 at 5:26 pm

  39. bukit bukit ni sensitip sekarang…

    ingatkan kapal je yg sensitip ghitewww..

    shazmi

    Wed 4 Mar 09 at 5:38 pm

  40. Sure penah kan panjat tangga tu..tapi teringin jugak nak naik ..mungkin satu hari nanti..

    me ingat ko nak cakap ‘penat’ kannns.. bukan ‘penah’ ghitewww..

    Shaffik

    Wed 4 Mar 09 at 5:44 pm

  41. Cantik la gamba Batu Caves tu! Nanti lah satu hari saya nak panjat tangga tu. Kalo awak panjat 272 anak tangga, saya nak panjat 274 anak tangga. Ekekeke.

    hi zatil sarawak tewww.. kat dalam gua itteww ada behatus-hatus anak tangga .. ahaha

  42. alahai en.me…dah sampai destinasi no.2 naper x ketuk pintu umah mak pak saya nu….ngee
    bln 7 nih g lar round lg ye…blh singgah mkn kenduri…

    perghhh.. kenduri aperkarr ittewww.. ping ping me one uoolsss nantiii

    vivavogue

    Wed 4 Mar 09 at 8:09 pm

  43. Sayang kamu tak cuba panjat bukit tu. Kak pernah naik ke atasnya. Zaman muda-muda dulu pd tahun 1979 (masa tu kak tinggal di Batu Caves) bersama suami dan kenkawan lain. Nak tahu kami cari apa? Kami cari pucuk paku. Sampai panjat bukit. Itulah pengalaman pertama dan terakhir kak mendaki bukit itu. Sekarang ni tak tau ler, ada ker orang rajin nak daki?

    1979 – me masih men parit one uoolsss.. ekeke

    zara aluwi

    Wed 4 Mar 09 at 8:58 pm

  44. oh best jalan2
    bile la mau ade kenderaaan sendiri ni…
    adoi

    kenderaan public kanns aderr tewww..

    loque

    Wed 4 Mar 09 at 10:42 pm

  45. apa ada di balik Gunung?
    […]
    maza: kaki sakat!

    layannns.. hmmm

    maza

    Wed 4 Mar 09 at 11:25 pm

  46. wahhh gigih okey en_me ni… santek pic!

    gigih bergigih ghitewww.. ahaks

    NuYu

    Thu 5 Mar 09 at 1:13 am

  47. en me ittew…
    mmg 2 keje dalam 1 mase kannss???

    sambil nyelammm minum air kottts.. volleee ghitewww chekgu

    chekguBH

    Thu 5 Mar 09 at 1:54 am

  48. rajin seh.
    no.4 tu cam cantek~

    thanx bro q tewww..

    deennasour

    Thu 5 Mar 09 at 3:37 am

  49. wah, rajin betul keliling gunung

    usaha tangga kejayaan.. tadaaaa, dah siap satu entri kannnns.. ehehe

    qdetactive

    Thu 5 Mar 09 at 4:02 am

  50. aku smpi skang x penah jejak kaki ke sane..

    tak perlu jejak ke sitewww .. hmmm

    akim

    Thu 5 Mar 09 at 4:54 am

  51. Salam Kang ME…dengan skuter & Kamera ditangan akhirnya tersingkaplah sudah rahsia batu Caves kan….terhiburnya hati bila mboco N3 mu ini Kang….

    salam gak ustad tewww.. podo podo waie

    habiha69

    Thu 5 Mar 09 at 8:12 am

  52. perghh..bgsnye..pasni nk pusing gunung mane pulaks? bosanla xleh bukak fesbuk..huhu..:(

    FB takleh bukak – ko biar betoiiii.. ini dah jadik masalah negara yg memerintahhh.. tp takperr, ader oghang tengah memantau tewwww.. ehehe

    fizah

    Thu 5 Mar 09 at 8:47 am

  53. wah..pemandangan di sebalik..bagus gak topik en_me ini…
    biasa gi taman pinggiran..cenggitu pulak pemandangan dari arah sinun ek..

    jalan jalannns ghitewww..

    azwa

    Thu 5 Mar 09 at 9:16 am

  54. gambau yang atas sekali tu sangat chantek… hihihihih
    sebbek tadek nampak kelibat patung emas gedabak gile beso tuh… kih kih kih kih😀😀

    takperlarr.. patung emas tewww laman blog len dah tunjuk k..

    syah shah

    Thu 5 Mar 09 at 9:56 am

  55. cantik gambar gunung tewwwww
    balik gunung tu pasti ada puteri bunian..

    ahaha, dibalik gunung ader puteri buniann.. kannns

    sakura

    Thu 5 Mar 09 at 10:12 am

  56. tak sangka lak leh dpt view secantik itu dari pasar borong selayang..Subhanallah…

    ko dok katnerrr.. ahaks

    nani

    Thu 5 Mar 09 at 10:26 am

  57. bole tahan jugak view dkt2 situ..
    dulu pernah blaja kt gombak,tapi xberkesempatan nk jalan2 kat situ…hehe

    sekang leh jalan jalannns perghhh.. ehehe

    messyremo

    Thu 5 Mar 09 at 10:49 am

  58. gambar bukit no 4 tu cam muka sammy vellu dari tepi.haha

    kalao mengutukkks..

    penyubiru

    Thu 5 Mar 09 at 12:19 pm

  59. Pernah kawan naik Batu Caves. Pergi Tempat Sembahan Derang.. And dia Pernah mintak Tasbih Si Sami yang terlekat kat Leher RAMA kot.. Hhahaha..
    Balik2.. Dia cuba zikir (sbb dia antara org2 tarikat) dengan tasbih tuh. Selepas kiraan dalam 10 RIBU Bismillah… dan dia tidur..
    Esok pagi dia bangun solat subuh n nak zikir pagi, dia dapati ULAT ULAT KELUAR DARI BIJI-BIJI TASBEH.
    HaHaHa..
    KUASA TUHAN : ULAT-ULAT TUH PANAS .. HhEHEHE

    allah maha besar..

    duwenk

    Thu 5 Mar 09 at 12:24 pm

  60. waa me dh panjat tangga2 tuuu
    cukup ke napas ihihi

    nak test power kerrr.. uhuhu

    ijan@mamasakura

    Thu 5 Mar 09 at 1:35 pm

  61. Congrats bro for the research and survey. Short and precise but it tells the truth about the “seketul” batu kapur…

    kannns..

    HitManSnr

    Thu 5 Mar 09 at 1:40 pm

  62. wah..
    cni pon ade permandangan ni..hehe😀

    kannns..

    Shafie

    Thu 5 Mar 09 at 2:35 pm

  63. la.. xsinggah uia ke? hehe.

    dah lamer me tak kesanerrr bro.. uhuhu

    alone

    Thu 5 Mar 09 at 3:00 pm

  64. bestnya…
    Bkt Lagi kat sini ada 1722 anak2 tangga… tiap2 petang kita daki… jom…

    bukit lagi kat kangar (加央) tewwww.. citerlarrr dlm blog kamooo

    kuina

    Thu 5 Mar 09 at 3:26 pm

  65. assalamualaikum..
    tq.. rajin u dtg singgah ke blog i..
    bukan senang org ramai peminat cam u ni nk dtg singgah ke blog i yg x seberapanay iteeeewwwwww! hehe…
    terima kasih..

    waalaikumsalam kak t tewww..
    tanperr kawan kawan yg best best macam kak t, saperlarr me yg inih.. kannnns

    big mamma

    Thu 5 Mar 09 at 5:03 pm

  66. Apa ada di tengah2 gunung? […]

    hmmm..

    Zen

    Thu 5 Mar 09 at 5:31 pm

  67. gunung daik bercabang 3,
    me dh naik blom?😛

    kan me dah tulis tewww.. fenattt tawwww

    s h i n o

    Thu 5 Mar 09 at 9:55 pm

  68. Ada juga yang kata di balik gunung ada CINTA. Entah, cinta yang bagaimana. Mau teroka?

    saper yg katerrr.. uhuhu

    Rozlan Mohamed Noor

    Fri 6 Mar 09 at 8:54 am

  69. rumah aku kat situ en me, blkg batu caves jer. Dulu org kata dia kapal tenggang. Entah kalau ye tenggang mana dia punya barang kat dalam. Kenapa tak jadi batu pun.
    ps:dulu selalu jogging naik tangga batu caves, kena deran gan coach.

    ko dok blkg batu caves taknah citer pong.. hmmm

    haritz

    Sat 7 Mar 09 at 9:08 pm

  70. ohh me!!!
    awk sudah hampir sgt dgn rumah saya.
    umah saya betul2 belakang batu c
    and yeah, kampung nakhoda, bukan tmn nakhoda.
    hehe

    ahaha, kampung nakhoda.. sori me one uoolsss..

    azi

    Sun 8 Mar 09 at 4:26 am

  71. pengetahuan am yang sungguh berguna..
    iza pun baru tau ni..tenkiyu bang me🙂

    iza

    Tue 10 Mar 09 at 11:01 pm

  72. Pecinta alam rupanya En Me nih!

    selagi hayat dikandung badannns.. enjoy bro..

    aliff

    Wed 11 Mar 09 at 7:04 pm

  73. Pecinta alam rupanya En Me nih!Baguslah, mengenali tempat sendiri :)Bukan ke rumah En Me kat Keramat Permai?

    ammvoiii macam spy ghitewww..

    aliff

    Wed 11 Mar 09 at 7:04 pm


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: