Memang Lumayan

dagang Pak Malau dagang bertempat, dagang me musafir lalu ..

al-khawarizmi astronomy complex

with 27 comments

an old telescope
al-khawarizmi astronomy complex, tanjung bidara, malacca

Kelmarin, sebelum melawat aDm di asrama kmm londang dan sebelum ke pantai kemunting itu. Me singgah juga di kompleks falakh al-khawarizmi. [+ al-azim ]

Banyak peralatan astronomi zaman islam dulu dipamerkan.

Kenali juga ramai tokoh-tokoh astronomi seperti al-khawarizmi, al-sufi, al-kindi, al-battani, nasir al-din al-tusi, al-idrisi, sheikh tahir, omar al-khayam dan uluqh beq.

Dewan pameran yg menarik juga.


1) aBo and a space suit, 2) an astrolab spera, 3) looking through a binocular and 4) a view tower
of al-khawarizmi astronomy complex, tanjung bidara, malacca

Alahai.

Written by en_me

Fri 20 Feb 09 at 12:04 pm

Posted in travel

27 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. laaa…abo tu ppuan ka? ingatkan boy…comei nyaaa…

    astrolab spera tu cantik dan boleh buat loket (kalau kecik dan ringanla-tapi rasanya berat tu kan)..hikhik…

    nani

    Fri 20 Feb 09 at 12:12 pm

  2. Ahli Falak… ayah Sazzy la tu kan en_me..

    Ayahanda

    Fri 20 Feb 09 at 12:16 pm

  3. anak ke tu..???hihi

    ain

    Fri 20 Feb 09 at 12:25 pm

  4. ku dah jawab tag mu.. lalallaa…

    jard

    Fri 20 Feb 09 at 12:44 pm

  5. gamba2 lawa (sperti biase) =)

    cik siti

    Fri 20 Feb 09 at 2:47 pm

  6. benda2 gni kna hargai kan en_me…

    are_t84

    Fri 20 Feb 09 at 2:50 pm

  7. bagus2..tambah pengalaman baru..

    yus

    Fri 20 Feb 09 at 3:06 pm

  8. wah boleh tengok comet lilin nanti pada 24 feb

    yazid husain

    Fri 20 Feb 09 at 3:34 pm

  9. bagus ni, boleh bawak anak2 melawat sambil meneropong2🙂

    Mak Su

    Fri 20 Feb 09 at 3:48 pm

  10. salam en_me, saya yang dok kat melaka ni pun, lom berkesempatan nak menjejakkan kaki kat sana..

    nurdaniella

    Fri 20 Feb 09 at 4:24 pm

  11. Seronoknyeeee! Ni kalu bawak students buat rombongan, bagus gak ni! Thanx for the 411!

    Kikuri

    Fri 20 Feb 09 at 4:57 pm

  12. best tak?ke macam masuk muzium jer?
    p/s:ambil award kat blog izzah yer..tq..

    izzah

    Fri 20 Feb 09 at 5:14 pm

  13. Bagus juga keluar citer al-khawarizmi astronomy complex, Tanjung Bidara, Malacca ini. Tanjung Bidara yg akak pernah kunjungi 23 tahun yang lalu, cuma ada pantai saja yg boleh dibanggakan. Namun, dengarnya pantai telah tercemar. Tapi tak tahu lah sekarang? Mungkin lepas ini, akan bersama anak-anak pergi ke sana nak lihat pembaharuan di sana.

    zara

    Fri 20 Feb 09 at 5:28 pm

  14. assalamualaikum
    penah spi ke pantai tg. bidara.. tp tak pulak t berjalan ke sini.. insya allah.. ada masa nak pergi melawat jugak.. bolh tambah2 mana2 ilmu yg kurang tukan saudara?
    selamat berhujung minggu…

    big mamma

    Fri 20 Feb 09 at 5:31 pm

  15. en_me…[…] thanx u so muchh..[…] tp skg tah nape x ley upload pics..tekanannn jerkk..

    pRicesS_N

    Fri 20 Feb 09 at 5:40 pm

  16. macam best ja..

    nanti kalau balik Muar nak pergi la…

    menara taming pun tak sempat naik lagi…alahai…

    Zara

    Fri 20 Feb 09 at 6:20 pm

  17. best la en me..selalu je berjalan kesana-sini huhu

    cintacukulet

    Fri 20 Feb 09 at 6:25 pm

  18. nak pakai teropong tu kena taruk duit syiling tak? hehe

    penyubiru

    Fri 20 Feb 09 at 6:39 pm

  19. jauh berjalan banyak pengalaman….

    zino

    Fri 20 Feb 09 at 8:46 pm

  20. waa nanti g melaka bley le kami g tempat nii..
    menarik nii

    ijan@mamasakura

    Fri 20 Feb 09 at 9:17 pm

  21. syaz, ex-kmm.. xde pic kmm ke en_me, rindu plak rasa kt tempat yg begitu byk nostalgia n byk jasanya itew..

    klu family syaz dtg melawat dlu pon, suke b’kelah kt pantai tu… rindunyer…..huhu

    Syazrea

    Fri 20 Feb 09 at 9:25 pm

  22. seronokknye jalan2..hhuhu..mcm menarik je

    Princess Liyana

    Fri 20 Feb 09 at 9:33 pm

  23. en me skodeng! kah kah kah

    lydiarayyan

    Fri 20 Feb 09 at 10:03 pm

  24. infO yg baguz..tak pernah sampai itu tempat..

    bOnda

    Fri 20 Feb 09 at 11:12 pm

  25. hohooo al-khawarizmi astronomy complex, a.k.a balai cerap.
    saya pun da pegi daa~😀
    waktu pegi tu ada dgr penerangan sket drpd staf kat situ.

    haa en_me ada x tgk tygn dia?
    yang 3d tu..

    iDa

    Sat 21 Feb 09 at 12:10 am

  26. mcm best je tmpt nie. hehehe. teringin la gak nak pi suatu hari nanti…

    buzzybug

    Mon 23 Feb 09 at 12:16 pm

  27. hah baguslah dah sampai kat kompleks al khawarizmi…kak aida pun dah pegi byk kali termasuk ler buat hari kualiti jabatan. matrikulasi londang tu tempat kak aida keje dulu en me masa kolej tu baru di buka tahun 99.. byk kenangan kat situ

    kenangan aperkarr ittewww.. ehehe

    aida

    Fri 27 Feb 09 at 3:03 pm


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: