Memang Lumayan

dagang Pak Malau dagang bertempat, dagang me musafir lalu ..

money can buy a house but not a home (chinese proverb)

with 45 comments

really nice sky view on top of my house

Anak kera di hutan disusui, anak sendiri di rumah kebuluran. (Urusan sendiri ditinggalkan kerana mementingkan urusan orang lain. )

Atap rumbia perabung upih, rumah besar berdinding papan. (Barang yang baik dicampurkan dengan barang yang buruk.)

Beralih kain di balik rumah; beralih cakap di balik lidah. (Tidak menepati janji.)

Bagai bertandang ke rumah janda. (Bertamu ke rumah orang yang tidak memberi jamu apa-apa.)

Bagai berumah di tepi tebing. (Selalu dalam kekhuatiran.)

Naik ke rumah bercuci kaki saja. (Kahwin dengan tidak kena belanja apa-apa.)

Nan pekak pelepas bedil, nan buta pengembus lesung, nan bisu penggera ayam, nan lumpur penghuni rumah. (Tiap-tiap orang itu ada dengan gunanya; simbol persatupaduan yang kukuh. )

Negeri besar, rumah besar, berapa pun panjang perian (bekas buluh membawa air) takkan terantuk. (Orang kaya yang murah hati, biarpun banyak orang yang meminta pertolongan tiadalah ia akan jadi miskin.)

Dalam rumah membuat rumah. (Mencari keuntungan atas ongkos orang lain.)

Di rumah sendiri dapur tak berabu, ke rumah teman pergi berpasak seribu. (Suka bertandang dan makan di rumah orang.)

Dibenarkan duduk di serambi, hendak bermaharajalela di tengah rumah. (Diberi sedikit, lalu hendak minta banyak.)

Gajah terum (duduk) di tengah rumah. (Orang besar-besar bertamu ke rumah orang miskin, sehingga menyusahkan orang yang menerimanya itu.)

Kalau takut dilimbur pasang, jangan berumah di tepi pantai. (Kalau takut susah lebih baiklah jangan membuat sesuatu pekerjaan yang sukar-sukar.)

Terbakar rumah nampak asap, terbakar hati siapa yg tahu. (Karam singh walia – tv3)

Alahai.

Written by en_me

Tue 30 Dec 08 at 12:03 am

Posted in property

45 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Begitu juga bantal boleh dibeli, tapi bukan tidur kannnn.

    ammvoiii, fandainyerrr pokli ittewww..

    Pok Li

    Tue 30 Dec 08 at 12:39 am

  2. byk nye peribahasa..
    bule mengguna untuk membuat kerja rumah nnt..
    hikhik~

    banyak kannns..

    intan.dayana

    Tue 30 Dec 08 at 12:48 am

  3. kaya sungguh peribahasa Melayu.

    sungguhhh kanns..

    qdetactive

    Tue 30 Dec 08 at 1:54 am

  4. mahu membeli rumah?
    kat mana ek amik proverb bebanyak nih?

    beli rumah katernyerrr.. uhuhu
    dulu karamsinghwalia jumper buku peribahasa melayu di tempat buang sampah.. tapi me jumper peribahasa melayu dengan menggoogle jakkks.. volleee gittewww..

    ف wildchild ۞

    Tue 30 Dec 08 at 2:43 am

  5. Salam Kang ME…banyak nye peribahasa pasal rumah…bagiku Rumahku SyorgaKu…

    hingatkan ‘rumah katerr pergi.. kubur katerr maghi..’ gitteww

    habiha69

    Tue 30 Dec 08 at 8:12 am

  6. en_me…echah tag en_me, kalu sudi layankan aja…
    zaassss! 🙂

    manjerr sungguh kamu erk.. uhuhu

    aishah

    Tue 30 Dec 08 at 9:03 am

  7. aku suka peribahasa nie,
    “rumah terbakar nampak asapnya,hati terbakar siapa yg tahu.” dari karam sigh walia.

    ahaha, me luperr yg ittewww.. thanx abang bluee

    penyubiru

    Tue 30 Dec 08 at 9:16 am

  8. Rumah kecil tiang seribu, rumah besar tiang satu.
    Rumahku syurgaku
    Rumah hantu
    heheee
    Selamat tahun baru 1430..moge2 bang me happy& sehat sokmo 🙂

    selamat jugerr wat cek iza de bintang ittewww..

    iza~de~bintang

    Tue 30 Dec 08 at 9:22 am

  9. ~ banyaknya peribahasa. yg panjang2 susah nak ingat. yg pendek2 leh la digunakan. sebab senang nak ingat. hehehe.. ~

    hingat tuk wat periksa karrr.. ehehe

    ~ mizzAmy ~

    Tue 30 Dec 08 at 9:34 am

  10. Rumah kecil tiang seribu…

    ahaha, iteww jakkks yg ko tauuuu.. kannns

    eida

    Tue 30 Dec 08 at 10:44 am

  11. rupanya kalau bertandang ke rumah janda pun tak dijamu apa2…ingatkan bertandang ke rumah bujang je tak dijamu apa2…

    maksudnyerr, membezakan antara pompuan berumahtangga dengan pompuan yg sudah jadi janda yg samer taraf dengan pompuan bujanggg.. gittewww.. ekeke

    aishah

    Tue 30 Dec 08 at 10:51 am

  12. “Di rumah sendiri dapur tak berabu, ke rumah teman pergi berpasak seribu.” pemalas namanya tu…kedekut pn satu hal…xbleh buat kwn org cmtu…

    pemalas kedekutt kannns.. ehehe

    insan biasa

    Tue 30 Dec 08 at 11:57 am

  13. rumahku syurgaku..
    mcm dh x berapa sesuai kan skrg..
    ermmm…

    naperr zura cakap cam gittewww bahhh.. uhuhu

    ixora

    Tue 30 Dec 08 at 11:59 am

  14. home sweet home

    aminnns..

    yazid husain

    Tue 30 Dec 08 at 12:20 pm

  15. Betul tu betul…hi hi…

    aper yg betoiiii.. ammvoiii akak tiee

    Tie

    Tue 30 Dec 08 at 12:35 pm

  16. sila amik award kat blog fara

    manjerr sungguh kamuuu.. uhuhu

    dakchomey

    Tue 30 Dec 08 at 12:35 pm

  17. en_me chak! i got one too! nafsu mu ..nafsu mu jua ..nafsu ku ..prosperity burger!! hak hak hak ..
    btw, lawa sungguh langit ittew..i loike…

    langit tak selalunyerrr cerah.. kannnns

    Sha

    Tue 30 Dec 08 at 1:10 pm

  18. Rumahku Syurgaku. EHeh.

    aminnns..

    aTiQah

    Tue 30 Dec 08 at 1:15 pm

  19. salam perkenalan…
    selamat tahun baru 1430/2009 muga apa yang di azamkan akan di makbulkan olehNya

    salam kenal jugerr..
    thanx singgah2 jenguk2 komen2 blog me yg inih..

    faizal

    Tue 30 Dec 08 at 1:17 pm

  20. en me…selamat tahun baru!jgn beli rumah kt lereng bukit…

    selamat jugerr wat kamuu..
    takut reger merundum kannns..

    aliza

    Tue 30 Dec 08 at 1:27 pm

  21. indahnya bahasa kiasan kita kan..!

    kannns..

    zonaku

    Tue 30 Dec 08 at 1:43 pm

  22. alahai anak omak,
    biasa dengar “BaitiJannati” -rumahku surgaku. Tanggungjawab seisi rumah untuk menjadikan rumah tempat terindah untuk didiami di dunia ini walaupun kita berjauhan dari family tapi pastikan setiap kali balik aura umah akan bertambah sinarnya!

    aminnns akak noor itteww..

    noorlara

    Tue 30 Dec 08 at 2:07 pm

  23. boleh buat ulangkaji ni hehe

    volleee gitewww.. ehehe
    n jangan luperr letak reference blog me yg inih nanti erkkkk

    zino

    Tue 30 Dec 08 at 2:18 pm

  24. huhuhu..byknyer proverbs..yg last skali yg tkleh tahan tu..alaahai~

    proverbs memang manyakkk.. tapi kiterr tak selalu gunerrr.. ahaks

    Princess Liyana

    Tue 30 Dec 08 at 2:52 pm

  25. en_me
    Lawa bumbung umahh mu itu…mesti lawa juga di dalamnyer..ye tak? peribahasa berguna..nanti bila anak sedara tanya makna kita suruh dia refer kat sini…eheheh

    volleee refer kat sinih, dan jangan luperrr karam singh walia ittewww erk..
    thanx singgah2 jenguk2 komen2 blog me yg inih..

    zue

    Tue 30 Dec 08 at 3:40 pm

  26. wah…
    peribahasa yg jarang2 jumpe!
    bestnyeeeeeeeeee~ cantek gilossss gambo langit itu!

    hurmmm..

    iKHMAR

    Tue 30 Dec 08 at 3:49 pm

  27. a ah en_me ..ari ni langit golap..bukan ari ni je ..dah 4 ari …non stop ujan …huhu ..nak siap2 pakai pelampung itik dah ni..

    sodeyyy kannns..

    Sha

    Tue 30 Dec 08 at 4:01 pm

  28. salam..tukar bidang ker nih..jadi linguist berjaya lak eheheh…but nice sharing la kan….tak sangka byk peribahasa prihal rumah

    google beb.. google.. ehehe

    arsaili

    Tue 30 Dec 08 at 4:06 pm

  29. ammvoii en karam me walia itteww…
    ibarat kucing tak ada gigi, tikus gembira berlari-lari..
    haha…

    ahaha.. ada kerak ada berass

    ChekguBH

    Tue 30 Dec 08 at 4:58 pm

  30. “Naik ke rumah bercuci kaki saja”
    kalau la aku dapat camtu…erm….

    ahaha, ko memang cokappp..

    roshaizul

    Tue 30 Dec 08 at 5:15 pm

  31. Adus!Windunyerrrrr dgn awan yg bertompok2 cantik tew!!!Sama gak winduuuuu dgn KARAM SINGH WALI itew!!! ahaks!

    WALIA larrr.. ahaks
    tp ko leh youtube tv3 itteww, cuberrlarrr

    Reenaz

    Tue 30 Dec 08 at 6:40 pm

  32. yeah,,
    ayat-ayat yg bijaksana datang dari hati yang pernah gelap..

    hati saperkarrr ittewww..

    sHeqa

    Tue 30 Dec 08 at 7:18 pm

  33. baris last tu yg pling bset…ekkekeke

    ‘best’ larrr.. ekeke

    are_t84

    Tue 30 Dec 08 at 7:26 pm

  34. best

    tau takperrr.. perghhh

    are_t84

    Tue 30 Dec 08 at 7:26 pm

  35. lawa la pic tu. suke3

    thanx cek eda daisuki tewww.. tanper korang saperlarr me yg inih kannns.. mmuahhhh

    eda

    Tue 30 Dec 08 at 9:30 pm

  36. “Terbakar rumah nampak asap, terbakar hati siapa yg tahu” ..sambil angkat2 tangan

    ahaha, lawak larr ko nih..

    lydiarayyan

    Tue 30 Dec 08 at 9:53 pm

  37. salam..
    rumah cantik
    di bawah lindungan awan yang indah…

    salam jugerrr ..

    pinatbate

    Tue 30 Dec 08 at 9:56 pm

  38. Salam Hijrah & Selamat Tahun Baru 2009…

    salam jugerrr abang razali ittewww..

    Razali Razman

    Tue 30 Dec 08 at 10:39 pm

  39. hej! en_me…whoaaah great lesson on malay proverbs…;-)

    just for info bro.. ahaks

    danialma

    Wed 31 Dec 08 at 12:06 am

  40. banyaknya lah peribahasa en_me bagi…
    betul la chinese proverb tu… 😉

    kannns..

    buzzybug

    Thu 1 Jan 09 at 9:01 pm

  41. kagum dengan bahasa ini
    sudah lama ku tak bermadah sedemikian rupa

    waduh, tuan syed pemadah ghupernyerrr.. ehehe

    BAGAK

    Fri 2 Jan 09 at 3:15 am

  42. yeay! rumah saya siap july 09 neh. hehe

    tahniah bro.. orang ghumah dah aderr blommm.. ehehe

    KNizam

    Fri 2 Jan 09 at 8:39 am

  43. bagai bertandang ke rumah janda? janda dulu2 x pandai lyn tetamu kew?

    cek fara chomeyy ittewww..
    maksudnyerr ialah ‘janda’ itteww tidak samer seperti pompuan yg berumahtangga, yg tahu mengemas rumah, memasak, menjamu air kosong bila ada tetamu.. gittewwwwlarr persepsi oghang kamfonggs kannns

    dakchomey

    Fri 2 Jan 09 at 11:25 am

  44. bagus ek kelas bahasa ni..blh belajar berbagai peribahasa..peribahasa paling last yang mahal..dari en kalam singh..haha. dia tu ada jer peribahasa baru setiap kali masuk tv

    bahasa jiwa bangsa.. kanns

  45. Great man did a great job . Well done . I’m waiting your next post. I’ll share this with my friends.

    Melayu Boleh

    Tue 21 Apr 09 at 4:10 am


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: