Memang Lumayan

dagang Pak Malau dagang bertempat, dagang me musafir lalu ..

kufi empat segi

with 37 comments

ayatul qursi, for sale (left)
chapter 5: names and types of calligraphy

Masa me jalan-jalan dan singgah di sebuah kedai restoran di pekan saratok sarawak yg lepas. Me tertarik pada satu gambar ayat-ayat al-quran di dinding. Ditulis ‘ayatul kursi’ untuk dijual. Me cuba memahami dan membaca tulisan itu. Tapi tidak berjaya.

Sebenarnya sudah lama me hendak mengenali dan belajar tentang seni lukisan khat jawi. Sudah lama juga me mengikuti perkembangan satu laman web pengadil peraduan tulisan khat di SINI. Tapi hajat dan permintaan me untuk turut serta (bukan masuk peraduan) masih tidak dilayan. Sedih kan.

Walaubagaimanapun, me telah membeli buku ‘khat & jawi – mutiara kesenian islam sejagat’ oleh saudara abd rahman hamzah. Dari laman web yg sama itu. Kelmarin me sudah terima buku itu.

Dan dari buku itu, sedikit-sedikit me mula memahami. Tulisan khat ‘ayatul kursi’ diatas dipanggil ‘kufi empat segi’.

khat kufi yg hurufnya disusun rapat antara satu sama lain sehingga terhasil bentuk empat segi padat.. untuk menghasilkan khat jenis ini, pengetahuan matematik diperlukan di samping kaedah dan bakat seni..

Pascanota: untuk lihat ayat kursi yg penuh, sila ke SINI.
Jenis 6 khat popular: khat kufi (
kuno, fatimi, empat segi dan moden), nasakh (klasik, akhbar), thuluth (mutarakibah, muta’akisah), riq’ah, diwani dan farisi (ta’liq, nasta’liq, dan shikasteh.)

Alahai.

Advertisements

Written by en_me

Sun 14 Dec 08 at 12:03 am

Posted in books

37 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. teruskan usaha bro… lagipun tulisan jawi merupakan tulisan yang ke-2 unik selepas tulisan cina

    insyaAllah abang itteww.. tapi maner ko tau ke-2 unik ittewww..
    dan tahukah ko bhw bhs hindustan itteww bhs paling indah di dunya.. ehehe

    framestone

    Sun 14 Dec 08 at 12:19 am

  2. Salam ziarah 🙂
    Tulisan yang saudara ingin baca tu merupakan jenis khat Kufi Murabba’ atau kufi bersegi, ianya mmg agak sukar sedikit dibaca kerana memerlukan seseorang untuk mengenali huruf-hurufnya dgn baik, dan pd gambar tu merupakan ayat kursi – http://www.searchtruth.com/chapter_display.php?chapter=2&translator=11&mac=&show_arabic=1 pd ayat 255 Surah Al-Baqarah. Dan cara bacaan pada gambar t permulaannya di bawah sekali sebelah kanan…:)

    salam juger ustaz.. me dah dapat baca ayat kursi pd gambar itteww.. terimakasih, jazakallah khairan ..

    Firdaus™

    Sun 14 Dec 08 at 3:48 am

  3. tengok kat dokumentari….

    gittewww yerrr..

    framestone

    Sun 14 Dec 08 at 6:54 am

  4. cantek betol dan unik sekali lah..

    larr kannnns..

    criticalthinker

    Sun 14 Dec 08 at 7:26 am

  5. ko dah dapat baca.hebatlah ko ek.
    kena buat tutorial neh.hehe

    ahaha, me kanns buah cempedak diluar pagar..
    tutorial kena carik otai nih..

    penyubiru

    Sun 14 Dec 08 at 8:48 am

  6. dah terbalik² pun tak faham jugak. But cantik!

    walopun ko leh baca ayat qursi yg biasa kanns..

    cahaya

    Sun 14 Dec 08 at 8:52 am

  7. Setiap benda baru kita belajar pasti seronok kannnn.

    ahaha, gitewwwlarrr pokli ..

    Pok Li

    Sun 14 Dec 08 at 9:03 am

  8. Saya pon gemar khat. Ayah pernah belikan buku-buku tulisan khat masa zaman sekolah dulu. Lama juga tak menulis….pasti sudah hilang skill menulis…alahai!

    mesti ko dulu expertt.. gitteww

    tintaHati

    Sun 14 Dec 08 at 10:20 am

  9. nak buat khat kufi tu pon kene ade math skills ek???
    huhu..
    ni yg agak lomah nih…
    tp kagum la dgn dorg yg pandai susun tulisan tu..
    salute!

    itewwlarr keindahan seni khat islam.. kanns

    ChekguBH

    Sun 14 Dec 08 at 3:25 pm

  10. wah page baru XD haha tercari2 jugak mana butang comen. comeeelnya budak tu XD~ utk entri pasal budak.
    heh blogsport memang leceh, tapi dah 6 bulan bersamanya. haha syg nak buang XD- utk entri yg tag tu. haha

    ahaha, ko gi manerrr..

    eclipse

    Sun 14 Dec 08 at 6:33 pm

  11. unik tapi tak faham…
    berapa regenya tu?

    1st time tengok memang tak paham.. ko kener baca dari bawah kanan, memusing ke ikut arah jamm gittewww..
    reger nanti me ricky k.. thanx singgah2 jenguk2 komen2 blog me yg inih bro..

    razor

    Sun 14 Dec 08 at 7:14 pm

  12. mcm ubat nyamuk eh?
    ooo sudah hebat lah en me iniiiewww yeerrrrr…hehe

    hebat buah cempedak katernyerrr..

    razor

    Sun 14 Dec 08 at 7:46 pm

  13. rumit juga ya…
    🙂

    ala bisa tegal biasa .. gittewww

    anntaj

    Sun 14 Dec 08 at 8:16 pm

  14. memang chantek

    chantekkks kannns..

    Yazid Husain

    Mon 15 Dec 08 at 12:31 am

  15. perlukan matematik…?? menarik tuh…

    aderr beraniii.. uhuhu

    akim

    Mon 15 Dec 08 at 1:08 am

  16. Masa sekolah fardhu ain dedulu suka sgt kelas tulisan khat sbb pensilnya unik… sekrg mmg bole menulis tulisan khat tp x secantik & sekemas dulu lagi…isk3x.. harus diasah bakat & pensil ittew semula kansss…

    iyerr, harus diasah bakat ittewww..

    umie

    Mon 15 Dec 08 at 2:08 am

  17. waaa…first time sy nmpk tulisan khat mcm tuh..
    gud luck tho!

    thanx cek jard yg maness tewww..

    Jard

    Mon 15 Dec 08 at 7:38 am

  18. memang bertuah orang yg pandai tulis khat ni.
    cantik sesangat…

    tapi seni yg sudah ketinggalan zaman.. sodeyyy kannns

    cikgu panji

    Mon 15 Dec 08 at 8:44 am

  19. soo impressive!!
    baca dr bawah belah kanan kan?

    iyer, dari bawah belah kanan, ikut arah jam gittewww..
    Pascanota: untuk lihat ayat kursi khat yg penuh, sila ke SINI.

    yonna

    Mon 15 Dec 08 at 8:59 am

  20. wah.. tak dapat nak detect ayat kursi dalam khat tu en_me. kita nampak petak2 je..

    samerlarr macam me muler2 tengok.. sekang pong merangkak rangkak lagikks.. uhuhu

    nono

    Mon 15 Dec 08 at 10:55 am

  21. wahhhhhh…..ni kena bguru dulu baru blh baca nihh….terteleng2 kepalaku…

    memang kannns..

    vivavogue

    Mon 15 Dec 08 at 11:36 am

  22. ohh..baru sy fahamm

    ahaha, faham sungguh kerr..

    zara

    Mon 15 Dec 08 at 1:06 pm

  23. cool!
    kena baca dari bawah kan.
    saya cuma mahir khat nasakh je. yg lain tak brape..

    me langsung tak mahir maner maner khat gittewww.. uhuhu

    iDa

    Mon 15 Dec 08 at 1:16 pm

  24. sy mmg kagum, tapi saya pun tak reti baca kalu cenggitu tulisannya 😦
    saya suka beli khat, yang mudah dibaca 🙂

    kagummm kannns maksu ..

    Mak Su

    Mon 15 Dec 08 at 1:57 pm

  25. bagus nya en.me ni.. teruskan asak bakat tu dengan seni tulisan khat.. tu..

    thanx abang zino ittewww..
    me cumer nak bajar pengenalan jakkss.. vukann nak buat lukis lukis khat gitewww..

    zino

    Mon 15 Dec 08 at 2:58 pm

  26. kalau tak tulis ‘ayatul kursi’, tak tau la nak baca camne. tapi lawa. camne ek die buat muat muat satu space dengan semuanya nampak tersusun?

    guner matematik larrr bro.. alala

    ف wildchild ۞

    Mon 15 Dec 08 at 5:43 pm

  27. baru den tahu yang ayatul kursi juga turut dikenali dengan nama kufi empat segi. alahai.

    bukan bro.. maksud me, gambar ‘ayat kursi’ diatas itteww dilakar guna khat kufi empat segi.. ayat kursi tetap ayat kursi..

    affuan

    Mon 15 Dec 08 at 7:02 pm

  28. wah…
    en_me susah nk baca khat empat segi tu??
    iKHMAR 1000x ganda x ghetiiiiiii~ huhhu..hi en_me! jgn ler majuk…Susah eden nk pujok….=)

    me no majuk majuk one uooolsss.. ammvoiii

    iKHMAR

    Mon 15 Dec 08 at 8:27 pm

  29. tak ramai org kita yang pandai membaca tulisan jawi sekarang.. seni macam ni harus dipertengahkan lagi.. saya mesti pileyyyy..

    pileyyy teww amenderr erk.. uhuhu

    zareda

    Mon 15 Dec 08 at 10:29 pm

  30. cantik kannn.. unik.. en_me pndai ke tulis..? ajar Xora leh..?

    me cuma peminat jakkks bahh.. ehehe

    ixora

    Mon 15 Dec 08 at 10:44 pm

  31. try jugak bece yg ayat kursi(pict sebelah kiri tuh)..
    tp xdpt la..unik betOl khat dea..

    ko bacer dari belah kanan bawah, ikut arah jam.. tp dah tertutup ngan kertas ‘for sale’ ittewww.. ehehe.. gitteww

    intan.dayana

    Tue 16 Dec 08 at 2:59 am

  32. salams.. nak tanya, khat tu untuk di jual ke? kat mana leh dapat yea n braper harganya? mmg artistik giler!

    itteww gambar khat me jumper kat warong di saratok sarawak.. me now in semenanjung one uooolsss..

    mudz

    Fri 2 Jan 09 at 10:42 pm

  33. […] me ada cerita pasal seni khat jawi. Salah satu diberi nama ‘kufi empat segi’. [+ previous story […]

  34. tahu tak kedai mana area kuala lumpur or selangor yang ada jual tulisan khat macam ni? kalau ada sesiapa tahu, boleh bagitau tak … tq

    me tidak tahu.. tapi kalo ader pembaca blog me yg inih, pls let us know.. u can drop a comment here..

    ida

    Fri 30 Jan 09 at 11:14 am

  35. tulisan yg cantik, sambil2 klik link utk dptkan tulisan jawi nama anda..

    ustaz nih leh buat khat jawi namer saya kerr..

    yaa

    Wed 4 Feb 09 at 8:23 pm

  36. […] terjumpa di klia juga. Contoh seni khat kufi empat segi yg pernah me cerita di pelabuhan johor dan saratok. Tulisan itu ditulis ‘kompleks taman seni islam selangor’. Dapatkah kawan-kawan […]

  37. buat ida, ayat yang dah siap frame dlm tulisan kufi murabba ni ada nampak jual kat pasar Seni Kl, saya pun ada buat juga untuk koleksi peribadi je.

    Ibrahim Masran

    Mon 31 May 10 at 2:06 am


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: