Memang Lumayan

dagang Pak Malau dagang bertempat, dagang me musafir lalu ..

pinky zinnia

with 15 comments

very pinky flower so beautiful
lanchang rest area, pahang

Me tidak tahu nama bunga diatas. Nampak cantik dan menawan.

Pasca nota: terimakasih pada cek eclipse (bauhinia) dan bro danialma (zinnia). Me baru tahu. Tapi selepas periksa wikipedia, me percaya bunga zinnia lagi tepat jawapannya.

Zinnia elegans (Zinia) dari famili compositae. Tumbuhan herba semusim ini berasal dari Mexico. Oleh sebab banyak kacukan telah dilakukan, agak sukar untuk mengenal pasti jenis-jenisnya. Kebanyakannya mempunyai batang yg kesat dan berbulu halus. Daunnya tanpa petiol, berbentuk jantung, iaitu bujur dan tirus di hujung. Urat-urat daun memanjang dari pangkal hingga ke hujung daun. Bunganya selapis atau berlapis-lapis dan warnanya juga berbagai-bagai drpd kuning, merah, putih dan ungu.

– dari “Ismail Saidin, 2001 Bunga-bungaan Malaysia

Alahai.

Written by en_me

Sun 9 Nov 08 at 12:05 pm

Posted in photography

15 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Wah!….dah 2 posting pasal bunga. Ada apa2 ke??

    ada ada.. pasal bunga larrr .. ahakss

    Tie

    Sun 9 Nov 08 at 12:47 pm

  2. Bunga tu wangi tak ?

    me tak ciomm larr fulakkks..

    Abang Long

    Sun 9 Nov 08 at 1:11 pm

  3. Jangan biarkan bunga dipetik orang lain hehehe

    ammvoiii akak azwa itteww..

    azwa

    Sun 9 Nov 08 at 1:33 pm

  4. macam bunga matahari, tapi kaler pink plak. ;p.

    pink kannns..

    ad3ck

    Sun 9 Nov 08 at 3:41 pm

  5. bunga liar ke bunga ditanam? hehehe

    bunga ditanam.. kat tempat rehat dan rawat lebuhraya gitteww..

    nadxoxo

    Sun 9 Nov 08 at 4:19 pm

  6. bauhinia (:

    iteww namernyerr ker.. nanti me check yerr

    eclipse

    Sun 9 Nov 08 at 5:35 pm

  7. hej! en_me…that’s zinnia…actually it has many colours too…easy to plant in hot humid weather…

    oic, thanx dude..

    danial ma

    Sun 9 Nov 08 at 5:44 pm

  8. salam..cantek sungguh…sekadar mengambil gambar ker? atau dh di petik?? ahaks

    salam bro.. sekadar mengambil gambar sungguh..

    arsaili

    Sun 9 Nov 08 at 6:10 pm

  9. hehe…sy igt bunga kekwa~

    ehehe.. me lg xtau noo ..

    cikf=)

    Sun 9 Nov 08 at 7:14 pm

  10. wahhhh bunga berkembang mekar neh
    mcm ada sesuatu adjer. hehe

    aper dierrr abang nizam teww..

    KNizam

    Sun 9 Nov 08 at 7:15 pm

  11. bunga lagi?? hehehe… dh la cantek…

    kamu pong chantekkks jugerrr..

    fiza

    Sun 9 Nov 08 at 10:33 pm

  12. mcm adik beradik daisy kan? kalo daisy pun sy suka

    akak suker daisy yerrr.. gerekkk sehhh

    kakluna

    Sun 9 Nov 08 at 10:55 pm

  13. oh..pokok bunga yang itu ke?
    kalau kat umah ada banyak warna ditanam.
    nak jaga pun senang.

    mesti chantekkks umah kamu .. kannns

    qdetactive

    Sun 9 Nov 08 at 11:37 pm

  14. teringat masa sebelum bukak highway nih dulu…kena buat inspection dan report….sekarang dah pun berjasa….teringat jugak kat bunga santalia….itew….

    wah joe, banyaknyer jasa ko kat tanahair rupanyerrr..

    kenalan lama

    Mon 10 Nov 08 at 5:18 pm

  15. bukan hamba dah…highway tuh….

    tapi kalo tak kerana tuanhamba, takkan ader highway tewww.. ekeke kannns

    kenalan lama

    Mon 10 Nov 08 at 6:20 pm


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: