Memang Lumayan

dagang Pak Malau dagang bertempat, dagang me musafir lalu ..

raya with a millionaire: part trois

with 21 comments

lower high school for naughty boys
sekolah menengah kebangsaan pekan nanas, pontian, johor [+ smkpn ]

Cerita sembang-sembang pasal rakan me yg jutawan di hariraya pertama belum habis lagi ya kawan-kawan. [+ part une | part deux | the archive ]

Me teringat dulu masa hendak periksa sijil rendah pelajaran (SRP), me dengar cerita zMi berhenti sekolah sebab kedaifan hidup dan nak bantu orang tua bekerja. Sampai guru sekolah amoi bangsa tionghua yg cun meletop-letop sanggup datang rumah buruk zMi pujuk suruh sambung belajar.

Jadi me tanya juga apa yg berlaku sebenarnya. zMi si jutawan itu cerita:

Sebenarnya masa cuti penggal akhir tingkatan dua, haku bersunat. Tapi haku kena bentan. Haku ponteng sekolah. Itu yg haku malas nak naik sekolah sebab dah banyak kelas haku tinggal. Tapi ramai cekgu dan PIBG yg datang rumah soh haku sambung bajar. Merasalah jugak haku duit PIBG itu.

Me tanya lagi, kenapa dulu dia bagi alasan nak berhenti sekolah sebab susah, nak tolong bapa bekerja. zMi jawab,

takkanlah haku nak bagitau sebab haku sunat kot.. malu beb..

Nota: me dan zMi si jutawan memang pernah bersekolah yg sama dari darjah satu hingga tingkatan tiga. Satu lagi, me sebenarnya tidak pasti maksud ‘bentan‘, tapi Laksamana Bentan itu me tahu lah. Dan bila me periksa kamus dewan, bentan bermaksud ‘berbalik sakit sesudah agak sembuh’.

Alahai.

Written by en_me

Mon 13 Oct 08 at 12:02 am

Posted in nostalgia

21 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. dulu-dulu mcm tu kan peranan pibg sesemue.skunk ni.tataula~mesyuarat tak sudah2.tapi..

    ammvoiii, macam ader pengalaman jerrrk.. sodeyyy kannns..

    pandagumuk

    Mon 13 Oct 08 at 2:31 am

  2. hehehehe..
    siap check kamus lagi..
    dasyat arr..

    aha, mestilarr.. ittewwwlarr tujuan kamus kannns..

    btw, ko datang dari maner nih.. takdok blog kerr..

    sHeqa

    Mon 13 Oct 08 at 8:49 am

  3. wah, seronoknya cerita en me kat atas ni, sangat memberi inspirasi gitu, kelakar pun ada😀

    citer sembang sembang, sonok katernyerr.. uhuhu

    mrahfa

    Mon 13 Oct 08 at 8:55 am

  4. mase abg sy sunat dlu, cekgu dtg umah…die gi kurung diri dlm bilik air…

    siannyerrr .. kannns

    cikf=)

    Mon 13 Oct 08 at 9:54 am

  5. ~ tingkatan dua? org zaman skang kecik2 dah bersunat kan? ~

    tewww larrr me musykil gakkks.. me sunat pun darjah enam.. ehehe
    lagipun dulu cuti penggal ujung taun kann lamerr, sebulan setengah.. takkan lamer sangat nak baik kannns.. me dulu dua minggu jakks pastu leh men bolaa.. uhuhu

    ~ mizzamy ~

    Mon 13 Oct 08 at 9:56 am

  6. bentan tue sakit sih…mahu terkengkang kejang di buatnya…nk merasa x

    ko pernah kener bentan kerr abang frame? uhuhu

    framestone

    Mon 13 Oct 08 at 11:01 am

  7. wah alasan munasabah sekali dpt sumbangan lagi tu X) murah rezeki betul ~.~

    gitteww kannns..

    eclipse

    Mon 13 Oct 08 at 11:51 am

  8. xpernah…tp pernah tgk org yg kne…klu nk tgk org yg bentan cam mne..mintak la sape yg baru khatan tue g men bola ek melompat ke.. jgn lupe rkam plk ek..leh masuk dlm youtube

    ahaha, ko nih lawak gakkks..

    framestone

    Mon 13 Oct 08 at 12:14 pm

  9. wakakak…
    bentan pon en_me xtau ka? hehehe

    iye, manyak mender yg me tak tau.. ko fandaiii sangatt kerr.. ammvoiii

    ikhmar

    Mon 13 Oct 08 at 2:05 pm

  10. skrg nie pe2 pun youtube je tau..mne la tahu kot dpt jd pelakon tambahan ke nnt

    gitteww yerr..

    framestone

    Mon 13 Oct 08 at 2:47 pm

  11. “Bentan” – ‘Bengkak’ kalau nak dibawak maksud orang-orang tua.

    selamat makan lomang puas2 en_me..

    abang muzem ittewww, me tak suker lomang nooo..

    muzem

    Mon 13 Oct 08 at 3:36 pm

  12. hahaha…
    en_me nih…mestilah iKHMAR xtau!!! wakakaka

    why u r so happy my dear.. derr

    ikhmar

    Mon 13 Oct 08 at 4:29 pm

  13. kiter kene happy selalu…baru awet mude,,,heeeheeeheee!

    ko memang kelakar.. thank u juger kerna menceriakan blog me yg inih.. ihihi

    ikhmar

    Mon 13 Oct 08 at 5:36 pm

  14. kat rumah saya ada satu pokok nenas. buah nya kecik tapi manis nya subhanallah!

    wah, bestnyerrr .. kannns

    t.a.t.a

    Mon 13 Oct 08 at 6:19 pm

  15. jadi ingat filem upin dan ipin yang cerite ma’el, kawan upin-ipin yang bantu org tue bejualan:mrgreen:

    emangnya..

    eNPe

    Mon 13 Oct 08 at 8:07 pm

  16. lawak laa plak citer kawan en_me tu…

    lawak katernyerr..

    buzzybug

    Mon 13 Oct 08 at 8:30 pm

  17. with pleasure…=)

    sori noo, me takdok adiah top komentator macam kamu.. uhuhu

    ikhmar

    Mon 13 Oct 08 at 8:59 pm

  18. ekekeke.. tere sungguh kawan en_me tu cover line..😛
    tabik spring lah…

    maner maner pong samer.. kannns

    nuyui

    Tue 14 Oct 08 at 12:23 pm

  19. since en_me orang johor kan
    nak tanya sket la
    kat mana nak makan the best laksa johor in KL eh ?

    nizam, me tak tau larrr katnerr.. dan me minat pong laksa laksa nih.. uhuhu

    KNizam

    Wed 15 Oct 08 at 1:43 pm

  20. hehe. bentan rupanya.🙂

    iyerr..
    anyway, thanx for singgah2 jenguk2 komen2 blog me yg inih..

    eyeman

    Thu 16 Oct 08 at 6:30 am

  21. […] Me dibesarkan dalam daerah yg terkenal dengan nanas (ananas comosus / sativus.) Di selatan semenanjung. Me juga pernah bekerja di ladang nanas. Dulu di zaman persekolahan. […]


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: