Memang Lumayan

dagang Pak Malau dagang bertempat, dagang me musafir lalu ..

enda nemu jaku iban

with 17 comments

can your child speak in his mother tongue

Me tidak pernah halang. Me selalu cakap dengan mQ (my Queen). Suruh cakap bahasa iban dirumah. Bukan dengan me, tapi dengan kaum kerabat. Tapi mQ dengan selamba menjawab, bahasa yg kacang macam bahasa melayu juga.

Tapi kelmarin bila balik kampung di rumah panjang sedi. Semua kaum kerabat tercengang. Termengung sambil terlopong. Nasib baik negara kita kan negara malaysia. Semua orang boleh bertutur bahasa melayu. Kecuali ibu mQ.

Tapi kan kaum kerabat me semuanya bersekolah cina. Harap-harap nanti dapat dipergunakan kemahiran bahasa kaum pendatang pedagang itu. Ditempat yg sepatutnya.

Alahai.

Written by en_me

Wed 10 Sep 08 at 12:03 am

Posted in family

17 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. maybe akan dtg kelebihan jatuh kepada bahasa cina… sebab tue kerajaan mengalakan rakyat pandai berbahasa english…sekurang2nya akandtg leh plk mengalakan rakyat berbahasa cina…lepas tue jd bahasa rojak he…23x

    rojak petiss pun sodappp jugerrr.. ehehe

    framestone

    Wed 10 Sep 08 at 9:54 am

  2. bulatnyer mata dia. hehe

    mata memang bulatt kannns.. ehehe

    KNizam

    Wed 10 Sep 08 at 11:17 am

  3. ~ belajar banyak bahasa tak salah kan. teringin nak belajar bahasa cina. bukannya apa, dah kerja ngan diorg tak tau diorg duk ngumpat apa kat kita. ~

    tau takper.. ekeke

    ~ mizzamy ~

    Wed 10 Sep 08 at 1:10 pm

  4. bagus ajar anak2 kecik ni berbahasa banyak. biar bijak otak nya. huhuhu.

    aminnn..

    aTiQah

    Wed 10 Sep 08 at 1:13 pm

  5. bahase yg gune lam iklan maybank tu ek??
    hihi 😀

    iye, yg ader rimau rimau rimau gittewww.. ammvoiii suke suke

    nano

    Wed 10 Sep 08 at 1:20 pm

  6. bestnyeeeeeee…
    sume ada!

    meriah!

    kannns.. eheh

    ikhmar

    Wed 10 Sep 08 at 1:26 pm

  7. bagus kalau boleh bertutur dalam banyak bahasa

    maksu leh bertutur bahasa lain kerrr..

    Mak Su

    Wed 10 Sep 08 at 1:40 pm

  8. dulu roomate kat “u”, iban..diajarnya saya cakap iban. tapi tak pandai juga. sekadar paham sikit-sikit. iklan rimau yang lagi siko tu banyak mengembalikan memori indah di “u” dulu…

    nostalgia gittewww.. siannyerrr..

    aliff

    Wed 10 Sep 08 at 7:21 pm

  9. mnarek2 tau byk bhs..dulu blaja bhs jepun zmn skolah tp mayb sbb xmmnt n xpraktik,so dh xtau sgt..tp sket2 klau org ckp apa2 yg basic tu tau lah jugk..:D

    dozo yoroshiku onegaishimasu, ogenki desu ka.. ehehe

    ciknoha

    Wed 10 Sep 08 at 9:14 pm

  10. diya suka blajar mcm2 bhs. err bhs kadazan sama tak dgn bhs iban, en me?

    tak samer.. kadazan orang sabah bah.. cek diya tewww

    diya

    Wed 10 Sep 08 at 10:20 pm

  11. betul2…sakrang nih tgk byk iklan keje nak yg blh bbahasa mandarin…wpun rasa nak marah…tp pk2 kdg2 menda2 mcm nih buka minda org yg kurang rajin pegi kelas bahasa….hahahaha…okeh..thn dpn blh enroll kelas bhs tamil!

    ammvoiii, akak marah.. larikkks

    vivavogue

    Wed 10 Sep 08 at 10:24 pm

  12. nak anak jadik pedagang jugak ke? hehehe…

    pedagang yg mulia.. vollee gittewww

    qdetactive

    Thu 11 Sep 08 at 1:46 am

  13. wah, the making of bangsa berbilang bahasa. hahaha…

    presented by me.. ahaks

    qdetactive

    Thu 11 Sep 08 at 1:52 am

  14. jadi anak kena panggil me apai la?? haha

    au

    kawaii_desu

    Thu 11 Sep 08 at 4:58 am

  15. ok gak tuu… dah besar nanti leg jadi saudagar sidik sigaraga yg mahir mcm2 bahasa … mcm tu ker ..hehehehe

    selalu dengar namer tewww, tapi tak kenal maner pong.. uhuhu

    cicak

    Thu 11 Sep 08 at 10:24 am

  16. bagus belajar byk bahasa ni.
    anak nnt pandai 🙂
    hee..

    insyaAllah gittewww..

    yonna

    Fri 12 Sep 08 at 2:09 am

  17. btol kan iklan maybank tu gune bahasa iban…

    au = betol (suker suker)

    dakchomey

    Sat 13 Sep 08 at 7:18 am


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: