Memang Lumayan

dagang Pak Malau dagang bertempat, dagang me musafir lalu ..

bau macam longkang, sedap macam bambangan

with 15 comments

the wild mango from the land under the wind

Isnin baru lepas masa me di kundasang, negeri sabah. Me beli buah bambangan berkulit coklat di pasar tani itu. [+ wikipedia ]

Mahal juga. Sebiji empat hinggit. Jenis buah-buahan yg bermusim. Me beli empat biji. Boleh gitu.

Orang iban sarawak bilang buah ‘mawang’. Bau yg kuat seperti bau buah durian. Isi yg sedap seperti buah mempelam gitu. Tapi banyak serat.

Nota: sila abaikan tajuk entri me diatas.

Alahai.

Advertisements

Written by en_me

Wed 13 Aug 08 at 12:04 am

Posted in food

15 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. baca tajuk, aku jadik tidak berselera memakan bambangan itu…

    kalo ko baca tajuk betul-betul, sebenarnya tiada kena mengena dengan buah bambangan yg memang enak dan sedap dimakan ittewww.. uhuhu

    roshaizul

    Wed 13 Aug 08 at 10:50 am

  2. Aliff suka buah dabai.

    Betul ke buah engkabang boleh jadi ganti biji koko?

    buah aperrr? hmmm..

    aliff

    Wed 13 Aug 08 at 12:12 pm

  3. nampak sedap… bang balik2 sini tak de ke hah? terliur sungguh….

    bagilarrr addresss gittewww.. alala

    tasikmerah

    Wed 13 Aug 08 at 12:19 pm

  4. ~ buah bambangan? tak pernah dengar la en_me. macam buah kuinin pun ada, mempelam pun ada. ~

    buah bacang pun ada.. kannns

    ~ mizzamy ~

    Wed 13 Aug 08 at 1:52 pm

  5. en_me…nak kasik award kat en_me…ssudi la ambik ye huhu..

    aisehh.. saperlarr me yg inih ko nak bagi award larrr fulakkks..

    cintamiloais

    Wed 13 Aug 08 at 3:27 pm

  6. amboi mahal gile.kecik je tapi harge hempat hinggit.
    bambangan? bambang pamungkas adelah. hahaha…
    buah dabai tak best dah cube dah.

    mahal sebab tak kener tempat dan musim.. gittewww

    qdetactive

    Wed 13 Aug 08 at 3:51 pm

  7. buah tu cam tak cantik di luar, tapi cantik dan sedap di dalam..unik kan?

    memang sodapp dan unikkks gittewww..

    JuliaNa

    Wed 13 Aug 08 at 4:03 pm

  8. mcm susah je nk kupas buah tu T_T
    pastu mmg nmpk byk sabut
    tp lagi sedap dari pelam ke?

    memang sodappp dari pelam.. isi yg tebal gittewww..

    sootspirit

    Wed 13 Aug 08 at 4:08 pm

  9. menitik air liur tap tap tap.. eh eh.. tisu tisu…

    siannyerrr akak ittewww..

    kaktiny

    Wed 13 Aug 08 at 4:54 pm

  10. buah bambangan? first time dgr ni. luar nampak tak best. dlm dia, mak aihhh. mcm buah mangga.

    jauh berjalan luas fandangan.. kannnns

    diya

    Wed 13 Aug 08 at 7:15 pm

  11. salam singgah en ME..

    […]

    spt kata uncle kamal itu, memblog mengeratkan silaturrahim..
    kalo kita suker komen itu, kita tayang kat orang ramai..
    kalo kita xsuker, kita padam.. supaya yg keroh menjadi jerneh.. dan supaya x mjadi duri dlm daging..

    saudagar garam

    Wed 13 Aug 08 at 10:42 pm

  12. adakah nama buah ini diambil sempena pemain bola sepak, bambang pamungkas itu?
    ekekekekk..


    mungkin sebaliknyer.. jugerrrr

    cikin

    Thu 14 Aug 08 at 5:20 pm

  13. exotiknye.. wah.. leh masuk dalam senarai fear factor nih


    bukan fear factor nooo.. mungkin jalan jalan carik makan gittewww.. volleee kannns

    thafiexq

    Fri 15 Aug 08 at 8:59 am

  14. sedapnya nampak mcm buah kuinin (bahasa kelantan)

    me:
    buah kuinin kelate kaler cokelat ker weiii..

    apis17

    Sun 17 Aug 08 at 9:51 am

  15. di tempat saya di miri di panggil buah m’bang, atau ada gak yang panggil bambangan la…
    dan satu lagi, kulit dia tu boleh di makan gak. kikiskan bahagian coklat luar tu, kira macam bersihkan sikit ler, lepas tu calit dengan belacan… fuhhhh sedap wooo

    gitteww yerrr.. macam buat ulam kannns

    romzi

    Fri 21 Nov 08 at 3:43 pm


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: