Memang Lumayan

dagang Pak Malau dagang bertempat, dagang me musafir lalu ..

enjoying my canon eos 40d, truly

with 6 comments

filthy place, not love, low light [Canon EOS 40D, 1/4s, F/5.7, 53mm, ISO 800]
puduraya bus station’s basement

Cerita kamera digital SLR Canon EOS 40D me itu lagi. Masuk bulan ke tujuh me memilikinya. Me masih teruja gitu.

Ini pengalaman me.

1. Memang berat, lebih 800 gram, hampir sekilo gitu. Memang melecet jari me dan sengal pergelangan tangan kalau seharian bermain memetik eos itu.

2. Bateri yg tegar, tahan lama. Me pakai dua memori kad, 2GB dan 4GB. Kalau 4 GB me boleh tangkap gambar sebanyak 870 bingkai. Bateri boleh tahan sampai sehibu bingkai. Bayangkan.

3. Eos memang ada sensor penyucian sendiri. Tidak perlu risau pasal debu habuk pada kamera lens dan gambar. Tapi pastikan filter juga di lap selalu.

4. Kualiti gambar pula me guna format besar. Tanpa format RAW yg besar dan rumit. Me tiada masa duduk depan pc berjam jam godeh godeh gambar.

5. Mod sukan, dengan 6.5 bingkai sesaat amat mudah.

6. Mod tetingkap hidup seperti kamera digital. Tapi me tidak pernah guna.

7. Me guna flash sedia ada. Me suka tangkap gambar pada cahaya yg kurang. Tanpa flash tapi gambar masih jelas.

Sebenarnya banyak lagi yg me harus pelajari. Buat masa ni me picit dan tekan. Guna otomatik saja.

Alahai.

Written by en_me

Mon 5 May 08 at 12:05 am

Posted in photography

6 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Nak pinjam kamera SLR leh?uhuhu:)

    bak lima kupang.. ammvoiii.. ehehe

    Princess Liyana

    Mon 5 May 08 at 11:20 am

  2. lawanya gambar… jeles nih… hehe… tp, berat sgt la kamera tu..😛

    memang berat, tp bagus utk ganti dumbbell gittewww

    buzzybug

    Mon 5 May 08 at 11:52 am

  3. Nie ambil gambar kat ner nie??
    Nak pinjam gak … Belum cukup duit nak beli kamera mahal2..

    kan me dah tulis bawah gambar tuh, puduraya laa.. ehehe

    zool

    Mon 5 May 08 at 9:02 pm

  4. gambar tu mcm teater muzikal kan? tak gitu..

    5. Mod sukan, dengan 6.5 bingkai sesaat amat mudah.
    6.5 ke? kalau nak 7 mcm mana? hehe.. (em.. pada 10mp ke?)

    maksimumnyer 6.5 frame per second nak camno bro? vukan me yg vuat kamera itttewww.. koser u

    apis17

    Wed 7 May 08 at 6:15 am

  5. i’m enjoying watching your cenon eos 40d shot also..

    en me.. ati tu kan masa kena rompak pakcik polis pun amik gambar dlm pakai eos 40D nak bergambar ngan dia kodak tu takda bateri lak.. kodak senantiasa ada dalam poket giteww..

    sedey citer pasal rompak rompak gittewww.. uhuhu

    apis17

    Wed 7 May 08 at 6:19 am

  6. aduhai, idaman ku selalau tapi aku tidak mampu…apakan daya ku.. alahai

    ko pakai kamera jenis aper sekarang bro hairieusoff itteww? hmm

    hairieusoff

    Thu 8 May 08 at 10:43 pm


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: