Memang Lumayan

dagang Pak Malau dagang bertempat, dagang me musafir lalu ..

palm oil

with 14 comments

palm oil prices stay high despite mounting supplies
parit jambi darat, rengit

Hari natal, me kutip hasil kebun kelapa sawit. Kebun sekangkang kera yg dijaga oleh [ sepupu me ] dikampung nun disana disana.

Setahun punya hasil, ditolak upah meracun dan mengemas kini kebun. Memang lumayan, disebabkan [ harga ] kelapa sawit melambung tinggi sekarang ini. Patutpun [ peneroka felda ] sekarang kaya raya.

Tapi hasil pendapatan kebun me itu untuk mengganti atap zink [ rumah sewa ] me yang bocor tempohari. Walhasil pulang ke asal juga.

Alahai.

Written by en_me

Thu 27 Dec 07 at 12:05 am

14 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. harga satu tan sekarang ialah dua hatus tujuh puluh hinggit..

    yginsaf

    Mon 24 Dec 07 at 7:50 am

  2. kat felda ke?ada abang akak kat chini phg teringat kat dia bila tengok pokok kelapa sawit…

    kebun me itu bukan di felda, tp kebun me berdekatan dgn umah sepupu me di kampung dia nun disana disana.. me ada dua org abang kat felda kota tinggi..
    alahai..

    nuriman

    Thu 27 Dec 07 at 7:26 am

  3. Satu tan reger tu ke? Alahai.. Murah ke mahal tu? Aku x reti la. Kalo besi aku tau la 2 ribu lebih satu tan skang ni. Hehe.

    Me, jom exchange link. Hau3.

    iye 3X, itu reger satu tandan yg belum diproses.. kalo siap diproses, minyak sawit mentah (msm) rege dia ialah RM3,080 setan.. faham ke bro?

    Affuan

    Thu 27 Dec 07 at 8:44 am

  4. waaa rajinnya die… nnt klw nak kutip kelapa sawet agi… bitau kite okeh. nak juin sama. huhu

    korang nih salah paham laa.. bukan me gi kutip buah atau biji kelapa sawit itu.. me cuma datang jenguk kebun kelapa sawit me sambil kutip hasil jualan buah kelapa sawit itu.. uhuhu

    tapi me dah puas kutip buah atau biji kelapa sawit masa kecik2 dulu .. uhuhu

    aria-ayumi

    Thu 27 Dec 07 at 11:24 am

  5. kutip kelapa sawit? aku x penah berpeluang nk wat… sbb kg aku xde kebun kelapa sawit…

    kelapa sawit dimana me dibesarkan..

    luccadjiwa

    Thu 27 Dec 07 at 11:42 am

  6. ko pakai 40d ke?

    iye.. naper? ko pakai kamera aper?

    chot

    Thu 27 Dec 07 at 12:49 pm

  7. Assalamu’alaikum.. salam ziarah. Selamat berkenalan Wahai Tuan Rumah

    waalaikumsalam warahmatullah wabarakatuh cik albazrah itu..
    thank u singgah2 jenguk2 komen2 blog me yg ini.. semoga kita bisa jd kawan cyber yg baik..

    albazrah

    Thu 27 Dec 07 at 1:29 pm

  8. Dulu saya ada kawan, datang menangis. Ayahnya peneroka FELDA Keratong. Kerja ambil kelapa sawit. Tahun tu, kelapa sawit dah tinggi dan tak byk berbuah. Dia menangis sebab tak da duit. Ayahnya dah beberapa bulan nak dapat RM10 pun susah sebulan dah tua pulak tu. Saya pun tak da duit nak bagi kat dia. Saya pun menangis sama2 dgn dia.

    siannyer.. sayangilah ibubapa kita..

    albazrah

    Thu 27 Dec 07 at 1:40 pm

  9. Owhhh… suka lah nak kenal ngan encik me… Ke bandar bulih, ke kebun boleh… Hohohoh…. Nasib baik saya nih laki… Kalau pompuan… tah lah… Ahahahhah

    ko ni.. hisss

    Azhar Ahmad

    Thu 27 Dec 07 at 1:40 pm

  10. eOneNet was here..

    hafiza

    Thu 27 Dec 07 at 2:19 pm

  11. “memang lumayan” hasil kelapa sawit tu.. =)

    walhasil pulang ke asal juger.. uhuhu

    athirah

    Thu 27 Dec 07 at 9:25 pm

  12. tengok kat tv3 harge kelapa sawit naik lagi RM52 jadi RM 3ribu lebih.. hehe pastu harge emas pon naik bape sen ntah..

    ehehe en aizat itu..
    harga emas naik mengikut kualiti emas itu.. me pun x ikuti..

    Aizat

    Fri 28 Dec 07 at 12:39 am

  13. […] Memang cadangan me hendak beraya sekali ke rumah abang sepupu di parit jambi darat sambil melihat kebun me. Dan juga menziarah emak saudara me yg tinggal di parit abas. Tapi kedua-dua mereka tiada […]

  14. […] di parit jambi darat. Tetapi abang sepupu tiada dirumah. Tujuan me juga hendak memungut hasil kebun kelapa sawit yg sekangkang kera dihadapan rumahnya. Hasil penuaian selama setahun. Dan tetiba semalam abang […]


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: